Kan Europa sætte kursen for verden? Hvorfor ik?

Vi lever i en tid, hvor vi aldrig har haft større brug for at løse virkelighedens problemer sammen Det er nu, vi skal vælge: Skal vi vise verden, hvad man kan udrette, når man gør det sammen eller skal vi skridt for skridt rive det ned, som generationer før os har bygget op, som vores værn mod krig og kaos?
Hvordan løser vi klimaudfordringer? Hvordan får vi styr på flygtningestrømmene? Og hvordan bekæmper vi terror og organiseret kriminalitet? En ting er sikkert. Vi får ikke skabt rigtige løsninger på virkelighedens problemer, hvis vi vælger det europæisk fællesskab fra. Så mister vi selvbestemmelse og overlader det til andre, at forme fremtiden for os.

I dag fejrer vi Europadag. Altså nogen af os. Vi flager med EU’s kongeblå flag med de gule stjerner på. Nogen af os. Efter næsten 50 års medlemskab af EU, som har givet os indflydelse langt ud over vores egne grænser. Givet os mulighed for at rejse, arbejde og studere frit. Skabt muligheder for job og velfærd i Danmark gennem fair samhandel på tværs af kontinentet.

For andre er EU fjenden. Det gælder det største borgerlige parti, Dansk Folkeparti, som vil have en afstemning om vores medlemskab efter Brexit. De bilder danskerne ind, at EU er noget vi skal forsvare os imod. At de andre EU-lande står op om morgenen med den ene mission, at forhindre os i, at leve som vi selv vil.

Jeg tror mange danskere er kommet i tvivl. Fordi også partier til højre og venstre for os, der hævder at støtte det europæiske fællesskab, har valgt den defensive linje. Når andre som præsident Macron har talt om Frankrigs rolle, som ledestjerne for EU. Så har både Venstre og Socialdemokratiet fundet det europæiske bakgear og talt om, hvad der skal rulles tilbage.

Det handler ikke om ”at tale projektet op”, som man ind imellem hører. Det handler om hvad vi vil. Er vi os selv nok eller ønsker vi at udbrede den nordiske velfærdsmodel til flere, så den næste økonomiske krise ramme os alle mindre hårdt? Ønsker vi at vores værdier om lighed, frihed og forpligtende fællesskab skal sætte retningen for verden eller skal vi overlade det til autoritære kræfter i syd, øst eller Trumps USA at sætte kursen?  Vil vi noget med Europa eller verden – eller vil vi helst være fri?

Et opslag delt af Radikale Venstre (@radikale) den

Derfor er det afgørende valg, som skal træffes om vi om 10 år skal se tilbage på en periode, hvor der for alvor blev taget ansvar for det forpligtende, europæiske samarbejde og for at løse de stadigt større fælles udfordringer med netop flygtninge, klima og sikkerhed? Eller ønsker vi at se tilbage på et decimeret EU, hvor nationalstaterne har sagt ja til frihandel og det indre marked – og nej til alt andet?

I Radikale Venstre fejrer vi Europadag med flagene højt hævet. Dannebrog og Europaflaget side om side – for de er ikke hinanden modsætninger. For vi er ikke i tvivl om svaret på spørgsmålet:

Europa er det bedste mulighed vi har for at finde rigtige løsninger på de allerstørste af virkelighedens problemer. Dem som generationerne efter os vil bedømme os på om vi løste. Det kræver, at vi har mod til forandring.

Vores ambition skal da være at flere får lov at leve som os med velfærd, demokrati, lighed og frihed – ikke at vi bare får lov at være os selv. Hvorfor ik?