Kandidatjagt: Stil op til folketingsvalget

Overvejer du at stille op til det kommende folketingsvalg? Men er du i tvivl om, hvordan man gør? Så læs med herunder, hvor formand for Radikale Venstre, Svend Thorhauge giver dig svar på alle de praktiske spørgsmål, om hvordan man stiller op.
Af Sara Gath

Hvordan får jeg overblik over, hvor jeg kan stille op til folketingsvalget?
Der kommer meget snart en oversigt inde på medlemsnetværket (medlemsdelen af radikale.dk), hvor man kan se de kredse, som lige nu efterspørger nye kandidater. I princippet kan man jo prøve lykken i alle 92 opstillingskredse. Folketingskandidater vælges for et år ad gangen i forbindelse med generalforsamlingerne og årsmøderne. Men som det ser ud lige nu, er der 1-2 frie opstillingskredse i hver storkreds. Her kan man begynde med at forsøge at opnå valg til at blive kandidat.

Hvordan gør jeg helt lavpraktisk, hvis jeg ønsker at stille op? Hvem skal jeg tage kontakt til?
Det er en god idé først at gøre dig det klart, i hvilken storkreds du gerne vil være kandidat. Det kan have noget at gøre med chancerne for at opnå valg til Folketinget, men især også dit kendskab til og forankring i geografien, godt samarbejde med folk i området etc. Og så synes jeg, du skal kontakte den pågældende storkredsformand og spørge, om der er frie opstillingskredse, eller hvis du allerede ved, at der en åbning i en kreds, så tag direkte kontakt til formanden for opstillingskredsen.

Hør Svend Thorhauge give tre gode grunde til, hvorfor du skal stille op som folketingskandidat for Radikale Venstre

Er der noget, jeg skal være særligt opmærksom på?
Det er et meget bredt spørgsmål. Du skal vide, at som kandidat repræsenterer du Radikale Venstre. Ikke mindst i forhold til en offentlighed, som vil stille dig til regnskab og ansvar for hele vores partis gøren og lade. Det er det, der er fantastisk ved at være kandidat. For man kommer til at sætte sig grundigt ind i mange forskellige politikområder. Derfor intensiverer vi også uddannelsen af kandidaterne det næste års tid. Det er derfor, vores kandidater fortjener så mange skulderklap - de er en væsentlig del af partiets ansigt udadtil - for det er dem, vi helt konkret beder vælgerne om at have tillid til. Det er dem, vi forventer vil påtage sig et væsentligt ansvar for landets fremtid, når de bliver valgt. Og det er dem, der så også må håndtere modstanden, når der skal træffes svære beslutninger. Så det er en opgave, man påtager sig, men det er en inspirerende opgave, og som kandidat er man i meget direkte dialog med de mennesker, det hele handler om.

Skal jeg bo i den kreds, hvor jeg stiller op?
Nej, det behøver du ikke. Men du skal kende din kreds godt. Af gode grunde. For det første, fordi du skal omsætte de radikale visioner til den lokale kontekst. Der er stor forskel på, hvordan et udspil bliver modtaget på gaden i Hostebro og på Nørrebro. Er det et godt udspil, giver det selvfølgelig mening i begge 'ender' af landet, men argumenterne og formen kan være meget forskellig. For det andet, så fører du din valgkamp i tæt samarbejde med din kreds. Det kræver et godt samarbejde - og selvom sociale medier betyder meget i en moderne valgkamp, så kræver det lokal tilstedeværelse. Og ikke blot de sidste tre uger inden valgdagen, men fra den dag, du bliver valgt som kandidat, til den dag, du bliver medlem af Folketinget. Så du skal forvente at have din faste gang i din kreds.

Koster det penge at føre valgkamp? Hvor meget tid er jeg forpligtet på at bruge på valgkampen?
Ja, det koster noget. Men opstillingskredsene har heldigvis et budget at arbejde med. Mange kandidater bidrager også selv økonomisk, men ikke alle. Valgkamp handler om at være i samtale og gøre sig gældende i forskellige sammenhænge. Meget af det handler om initiativ, tid og ikke mindst gå på mod. Så man behøver ikke investere hele sin egen eller børnenes opsparing, men man kommer til at bruge noget tid. For det handler om kendskab. Og kendskab tager nu en gang tid at opnå.

Hvor meget støtte kan jeg få fra partiet? Fx økonomisk eller til kampagnearbejde
Det vil ofte være et mindre budget at arbejde med i din lokale kreds. Derudover står vi fra landsforbundet for at få produceret plakater i et fælles design, der bliver lavet en fælles politikhåndbog, forskelligt materiale og sådan noget. Den første weekend i maj afholder vi kandidattræf over to dage. Her bliver du introduceret til alle de grundlæggende dele af at føre en kampagne. I løbet af det næste års tid vil der også være en række yderligere undervisningsdage, hvor vi sætter fokus på og går i dybden med en række specifikke kampagneelementer. Så vi sørger for at klæde dig godt på til at føre valgkamp. Og så træder man som kandidat ind i et stort og meningsfuldt fællesskab, hvor vi er sammen om at skabe en forskel i Danmark og om at føre Radikale Venstre frem til et godt resultat. Så vi støtter og bakker op om hinanden på tværs af hele landet.

Hvordan kan jeg forberede mig bedst muligt på valgkampen? Og hvordan forholder jeg mig til, at vi ikke ved, hvornår der bliver udskrevet valg?
Du skal begynde nu. Sørge for at have en Facebookside, øve dig på Twitter, lægge billeder på Instagram og vise de skæve og sjove sider af dit kandidatur på Snapchat. Og så skal du reservere den første weekend i maj, så du kan komme med til kandidattræffet. Når du er blevet kandidat, så kommer du også med i vores Facebookgruppe for folketingskandidater og indtræder i kandidatnetværket. Her holder vi dig løbende opdateret på de forskellige initiativer og giver dig gode råd til at begynde at bygge din kampagne op. Og så skal du se, om du kan finde en tidligere kandidat, du kan sparre med. Ligesom du bør finde en makker, der er kandidat i en anden storekreds, som du kan udveksle erfaringer med. Og det der med, at vi ikke ved, hvornår der bliver udskrevet valg - det er en del af charmen. Vi er beredte.