Radikale Venstre 01. june

Klimabelastningen skal ned med 55 procent inden 2030

Radikale Venstre har sat et klart og ambitiøst mål: Klimabelastningen skal nedbringes med 55 procent inden 2030. Danmark har i dag den grønne førertrøje på, og den position vil vi slås for at bevare. For grøn fremtid er prisen værd.
For fire år siden satte regeringen sig for at reducere Danmarks klimabelastning med 40 procent i 2020. Det mål er vi godt på vej til at indfri, bl.a. takket være store energieffektiviseringer og de vindmøller, der om fem år vil levere halvdelen af strømmen i vores stikkontakter. Det er jeg stolt af.

Andre partier har en anden dagsorden. Venstre har opgivet målet om at blive helt fri af kul, olie og gas i 2050, og deres borgerlige støttepartier er sortere end natten selv. Dansk Folkeparti har offentligt meldt ud, at de vil bremse den grønne omstilling, Liberal Alliance sår tvivl om, hvorvidt klimaforandringerne overhovedet er menneskeskabte, og Konservative har for længst forladt Connie Hedegaards grønne ansvarlige borgerlighed.

Radikale Venstre mener, at Danmark også skal være et grønt foregangsland efter valget. Et land, der udvikler morgendagens grønne løsninger og lever af at gøre det, fordi vi går forrest. Et land der viser resten af verden, at det kan lade sig gøre at blive helt fri af kul og olie. Et land hvor luften er renere og støjen mindre, fordi vi transporterer os på vindstrøm og biomasse.

Vi sætter derfor et nyt ambitiøst mål om at reducere Danmarks belastning af klimaet med 55 procent inden 2030. Det ambitiøse mål skal efter vores mening nås gennem fire indsatsområder:

Vi ønsker en ny energiaftale, når den nuværende udløber i 2020. Den næste energiaftale skal fuldende omstillingen af energisektoren til ren grøn energi. Vi skal blive endnu bedre til at reducere overflødigt energiforbrug gennem smart teknologi. Oliefyr og kulkraftværker skal erstattes med varmepumper, sol og vind. Vi vil helt udfase kul fra den danske energiproduktion i løbet af ti år.

På transportområdet skal vi omlægge bilafgifterne, så det altid kan betale sig at vælge en bil, der kører på alternative drivmidler. Samtidig skal vi gøre det attraktivt at køre i fx elbiler. Vi vil også investere endnu mere i elektrificering af vores toge.

Landbruget skal fremover reguleres gennem et loft over CO2-udledning frem for et loft over produktion og gødning. Grøn teknologi skal drive udviklingen af et landbrug, der er langt mere klimavenligt og leverer biomasse til bl.a. fly og biler.

Endelig skal vi have et Danmark uden affald i 2050. Et nationalt affaldssorteringssystem med fokus på genanvendelse skal sikre, at vi frem mod 2050 gradvist udfaser vores forbrændingsanlæg. Vi skal genbruge vores ressourcer. Ikke brænde affald af.

Vores forslag bringer os tættere på det Danmark, jeg ønsker, mine børn skal vokse op i. Et grønt Danmark helt uden kul, olie og gas i 2050. Et Danmark, der lever af at udvikle morgendagens løsninger.

Grøn fremtid er prisen værd.