Lad børn være børn

Skal Danmark være et land, hvor vi passer på alle - også de mest sårbare? Eller skal vi lade Dansk Folkeparti sætte kursen? Radikale Venstre ønsker en ny retning for Danmark. Hvor vi lader børn være børn.
- En gang var vi politikere enige om, at ingen børn skal skilles fra deres familier. At ingen børn skal spærres inde. Vi var enige om, at ingen børn skulle vokse op i fattigdom. Men skridt for skridt har symbollovgivning ført os væk fra vores grundlæggende værdier, som at børn skal have lov at være børn, siger Morten Østergaard.

- Når børn er trygge, bliver Danmark stærkere. Derfor kæmper vi i Radikale Venstre for en ny retning. Hvor vi afskaffer fattigdomsydelserne, og løser de virkelige problemer, så ingen børn i Danmark skal vokse op i fattigdom. Fattigdom avler kriminalitet og marginalisering. Det er den utryghed, vi får, når man lader Dansk Folkeparti sætte kursen, siger Morten Østergaard og fortsætter:

- Vi vil skrotte integrationsvurderinger af børn, så ingen børn, som Mint, skal skilles fra deres familier på grund af skræmmebilleder uden hold i virkeligheden. Vi nægter at lade børn sygne umenneskeligt hen på Sjælsmark. Det løser ingen problemer - tværtimod. Og vi støtter os til fagfolk, som siger at bedre muligheder for at spærre 10-årige inde ikke forebygger ungdomskriminalitet. Tværtimod.

- Voksne kan selv sige fra. Men børnene er vores ansvar. Dem skal vi passe på. Derfor spørger jeg i dag Mette Frederiksen og Lars Løkke Rasmusen om tiden ikke er kommet til at vælge en retning, hvor flere børn kan leve trygt sammen med deres familier uden fattigdom, frem for Dansk Folkepartis retning, hvor de mest sårbare altid holder for, slutter Morten Østergaard.

Siden loven om integrationsvurderinger blev hastet igennem i 2016 af regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet er i alt 62 børn som thailandske Mint blevet skilt fra deres familier. Siden SR-regeringen er 10.500 børn skubbet ud i fattigdom af regeringens og Dansk Folkepartis kontanthjælpsloft og integrationsydelse.

93 børn opholder sig på udrejsecenter Sjælsmark – heraf har nogle været der i op til et år.

En ny lov fra regeringen med Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis opbakning betyder, at man øger muligheden for at spærre børn helt ned til 10 år inde på lukkede institutioner. Fagfolk og organisationer advarer stærkt mod den nye lov, som de frygter vil skade den i øvrigt positive udvikling med mindre ungdomskriminalitet.
Radikale Venstre vil lade børn være børn:

Børn skal ikke vokse op i fattigdom
Radikale Venstre vil afskaffe fattigdomsydelserne (kontanthjælpsloft, integrationsydelse og 225-timers regel)

Børn skal ikke skilles fra deres familie
Radikale Venstre vil fjerne integrationsvurderingen af børn, så vi ikke længere skal se, atbørn ned til 8 år nægtes at bo i Danmark med deres forældre, fordi reglerne siger, at de har større tilknytning til et andet land.

Børn skal ikke spærres inde
I stedet for at udvide mulighederne for, at børn ned til 10 år kan placeres på sikrede institutioner med mulighed for indespærring og udvidet brug fysisk magt og øge overvågningen af dem vil Radikale Venstre forebyggende arbejde: Sociale indsatser, bedre SSP-arbejde, og en markant prioritering af politiets kriminalpræventive arbejde. Vi vil derfor frigive langt flere kræfter til politiets præventive indsats. Primært ved at afskaffe den ressourcekrævende grænsekontrol, som alligevel ikke virker.

Positive forventninger frem for straf: Vi skal ikke møde børn med straf, men med positive forventninger. Laver du hærværk forventer vi, at du også er med til at rydde det op. Det foreslog SR-regeringen i 2015

Udrejsecentre: Lave fundamentalt om på de omdiskuterede udrejsecentre. Især for børnenes skyld. Når de ifølge fagfolk tager skade af mere end to ugers ophold i centrene, går det ikke, at flertallet i dag bor der i månedsvis. Udrejsecenteret skal være et pitstop, og afviste asylansøgere skal derfor først derhen, når udrejsen er planlagt.

Så længe det ikke er sådan, foreslår Radikale Venstre konkret, at beboerne på Sjælsmark skal have adgang til eget køkken og penge at handle ind for, og at børnene skal mulighed for et almindeligt børneliv med fritidsaktiviteter uden for centeret og bedre rammer på centeret.

Fakta:
Med indførelsen af fattigdomsydelserne (kontanthjælpsloft, 225-timers regel og integrationsydelse) i 2016 er der sket en markant stigning i antallet af børn, som lever under meget trange kår. Ifølge Danmarks Statistiks opgørelse steg antallet af børn i fattigdom med 10.500 fra 2015 til 2016 (fra 38.800 til 48.300) – og det endda uden, at kontanthjælpsloftet havde været i effekt hele 2016. Vi har ikke tallene for 2017 endnu, men foreløbige tal fra Danmarks Statistik tyder på en stigning.

Ifølge er folketingssvar fra Finansministeriet vurderes det, at fattigdomsydelserne medfører 1.200 flere i job.

Integrationsvurderinger
Udover Mint er 61 børn skilt fra deres familier de sidste 21 måneder. Det er stedbørn til danskere. Børnene, der er udvist er primært børn fra Asien, Sydamerika og Ukraine.
Radikale Venstre har været imod integrationsvurderinger siden de blev indført i 2004.

SR-regeringen lempede reglerne, så der ikke skulle ske for på integrationsvurdering, hvis barnet var under seks år. Desuden var reglerne dengang sådan, at integrationsvurdering kun skulle ske, hvis ansøgningen om barnets familiesammenføring med den herboende forælder skete senere end to år efter, at forælderen havde fået ophold i Danmark.

Dermed var aldersgrænsen de facto 8 år. I 2016 blev en ændring hastet igennem af regeringen med støtte af Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet, der ophævede reglen om de to år. Det betyder, at der for alle børn over 8 år skal ske en integrationsvurdering.

Ungdomskriminalitet
Ungdomskriminaliteten er faldet markant. Konkret er gruppen af unge, der begår gentagen eller grov kriminalitet mere end halveret mellem 2006 og 2015, mens andelen af lovlydige unge er steget med en tredjedel. Læs mere.

Sjælsmark
Blev etableret af SR-regeringen i 2013 som et udrejsecenter for de familier, hvor udrejsen var planlagt. Ifølge et folketingssvar fra september 2018 fra Integrationsminister Inger Støjberg var der 93 børn på Sjælsmark. 28 af dem har boet der i 12-13 måneder. Læs mere.

Det er kun nogle af børnene, der går i almindelig folkeskole – de andre går i Røde Kors’ skoletilbud til asylbørn. Familierne må ikke lave mad selv.

Omtalte personer

Morten Østergaard MF