March for Science

Op mod 5000 mennesker gik lørdag den 22. april på gaden i København til ’March for Science’. ”En march for øget fokus på uddannelse og forskning. En march til forsvar for evidens og fakta. En march, der markerer, at man lytter til ekspertise.
Selvfølgelig handler politik rigtig meget om holdninger og værdier, men det er bare vigtigt, at vi diskuterer tingene på et oplyst grundlag. Og det ville vi gerne slå et slag for.” Sådan siger den radikale folketings- og regionsrådskandidat, Stinus Lindgreen, om marchen, som han selv var med til at arrangere. Hør ham fortælle mere om marchen her.

Hvorfor valgte du at være arrangør for March for Science, og hvad gik marchen ud på?

Jeg skal ikke tage æren for marchen. Det var ikke min idé, og jeg har kun løftet en lille del af den store opgave. Uden alle de andre medarrangører og frivillige var det ikke blevet til noget. Nu er jeg jo selv forsker, og jeg elsker forskning og videnskab. Jeg har i mange år været meget engageret i videnskabsformidling - både i diverse debatter om alt fra evolution til vaccinationer, i blogindlæg og igennem Copenhagen Skeptics in the Pub, hvor jeg har været med til at arrangere månedlige videnskabelige foredrag og debatter i en del år efterhånden. Da det blev annonceret på Facebook, at der skulle holdes March for Science i København, var det derfor helt nærliggende at gribe fat i dem, der havde oprettet siden, for at give en hånd med.

Formålet med marchen passer jo helt perfekt med både mine personlige interesser og med Radikale Venstre generelt, og derfor var det helt oplagt at bakke op: En march for øget fokus på uddannelse og forskning. En march til forsvar for evidens og fakta. En march der markerer, at man lytter til ekspertise. I en tid, hvor antiintellektuelle strømninger fylder mere og mere, og hvor begreber som "alternative fakta" og "falske nyheder" er blevet almindelige, er sådan en manifestation desværre bydende nødvendig. Fra politisk hold er det eksempelvis vigtigt at lytte til fagfolk og basere sine beslutninger på evidens, hvad enten vi snakker om klimaforandringer eller vaccinationsprogrammer.

Hvordan forløb selve marchen?

Marchen startede ved det ikoniske Niels Bohr Institut ved Fælledparken i København (der var også en march i Aarhus, som jeg dog ikke kender detaljerne for). Her stimlede folk sammen i eftermiddagssolen, mens vi hørte taler fra blandt andet marchens talskvinde, astrofysiker Anja Andersen, og fra Camilla Gregersen, der er formand for Dansk Magisterforening. DM havde fra start bakket op om marchen, og uden deres støtte var det ikke blevet til noget. Herefter startede selve marchen, der dog blev forsinket på grund af det fantastiske fremmøde - det satte politiet på ekstraarbejde.

Menneskemængden bevægede sig forbi Rigshospitalet og via Nørreport til Christiansborg Slotsplads, hvor de godt 3000 tilbageblevne mennesker stimlede sammen. Det var en rigtig hyggelig tur, hvor folk havde hjemmelavede skilte med - der var nogle meget kreative iblandt - ligesom flere (herunder jeg selv) havde deres børn med. Ved Christiansborg var der flere talere og musikalske indslag. Talerne spændte bredt og repræsenterede f.eks. grundforskningen med professor Eske Willerslev, vores fælles uddannelser ved Dorte Lange fra Danmarks Lærerforening, og erhvervslivet med Charlotte Rønhof fra Dansk Industri. Musikken blev leveret af bl.a. Magtens Korridorer, der jo har en forsker i front med forsanger Johan Olsen. Man kan se billeder og læse meget mere om både denne og andre March for Science fra hele verden på vores blog: https://www.scienceblog.dk/2017/04/21/liveblog-march-for-science-2017/

Fik du det ud af marchen, du havde regnet med?

Jeg er rigtig godt tilfreds med marchen. Det var desværre bidende koldt at stå i vinden foran Christiansborg, så flokken svandt ind efterhånden som timerne gik. Det er jo ikke så overraskende. Politiken estimerer, at der var et fremmøde på i alt 5000 mennesker, hvilket nok ikke er helt galt til selve marchen - det var dog ikke alle, der blev til hele arrangementet. Jeg tror som sagt, at vi var ca. 3000 i starten ved Christiansborg, og til slut var det kun den hårde kerne på et par hundrede, der var tilbage. Det var fantastisk at opleve opbakningen, og jeg tror bestemt, der er grund til at gentage det. Planen er jo, at det skal være en årlig begivenhed, men måske skal formen være lidt anderledes. I San Francisco sluttede de eksempelvis med en videnskabsudstilling.

Omtalte personer

Stinus Lindgreen MF