Massiv skole-målstyring var aldrig meningen | Radikale Venstre

Massiv skole-målstyring var aldrig meningen

Af Marianne Jelved (R), Annette Lind (S) og Jacob Mark (SF)

Vi hører skoler og lærere fortælle om minutiøs måling på undervisningen og høje krav om dokumentation, men det var aldrig meningen.

I Danmark har vi en stærk folkeskole med dygtige lærere og pædagoger, der skaber en god hverdag for vores børn, og som ruster vores børn til fremtiden.

Hver dag undervises børn i hele landet af lærere, der med deres stærke faglighed er med til at fremme de mål for folkeskolen og vores børn, som vi politisk har sat op.

Vi har altid haft store ambitioner for vores folkeskole i Danmark, og vi har aldrig været bange for at sætte ambitiøse mål, der skal medvirke til, at alle elever skal blive så dygtige som muligt, uanset deres baggrund.

Mål er godt, når de fører til konkrete resultater og bliver til et brugbart redskab for de mennesker, der skal arbejde efter dem. Men det at måle har aldrig været målet i sig selv.

Det var netop derfor, at vi i forbindelse med folkeskolereformen forenklede de ' Fælles Mål'. For at gøre dem mere anvendelige, overskuelige og motiverende i undervisningen.

Alligevel hører vi skoler og lærere fortælle om, at der er kommunale forvaltninger, der måler minutiøst på undervisningen og stiller krav om dokumentation i et omfang, der aldrig har været meningen.

Flere praktikere og forskere har peget på, at folkeskolereformen på dette centrale punkt simpelthen ikke implementeres efter hensigten. Det bliver vi nødt til at lytte til.

Vi skal forenkle målene og sætte skolerne mere fri. Det var vi allerede enige om sidste sommer, da den tidligere undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) var ude at foreslå, at vi skulle gøre færre mål bindende og resten frivillige. Det bakkede vi op om, fordi ingen i forligskredsen bag folkeskolen havde forestillet sig så mange bindende mål, som det havde udviklet sig til.

Derfor er vi ærgerlige over, at der ikke sker noget. Ni måneder er der snart gået, siden vi blev enige om, at man skulle forenkle målene, og alligevel er der tilsyneladende ingen lovbehandling i gang. Vi venter stadig på regeringen. Det her må og skal gennemføres inden næste skoleår.

Derfor er vores opfordring til undervisningsministeren: Lad os på tværs af partierne forenkle de fælles mål og give skolerne mere frihed.

Og lad os gøre det hurtigt, så vi kan give vores dygtigere lærere og pædagoger rum til at fokusere på undervisningen og eleverne.