Massiv spareplan for DR svækker vores fællesskab

20 procent! Regeringen og Dansk Folkeparti er netop blevet enig om en spareplan for DR. Lad mig slå det fast med det samme, besparelsen er på en gang både historieløs og virkelighedsfjern. Og den er et angreb mod vores nationale sammenhængskraft.
Det svækker os alle sammen, når danske nyheder, drama og debat bespares så massivt. I en tid med fake news, i en tid hvor færre og færre ting binder os sammen som nation, i en tid hvor internationale tjenester som Spotify, Netflix, HBO udfordrer danskproduceret indhold, ja, så vil regeringen og dens støtteparti svække hele Danmarks kulturelle fyrtårn så massivt. Endda uden på nogen måde at forklare, hvor det så er, at Danmarks Radio skal spare. Uden at forklare hvad det er, Danmarks Radio ikke længere skal producere.

Det er arrogant. Det er et politisk indgreb mod en kulturinstitution, som er et af vores vigtigste holdepunkter for at forstå den flygtige verden, vi lever i. Det er kort sagt værdipolitik af værste skuffe. Konsekvenserne af besparelserne vil være enorme. Det kan new speak fra regeringen om effektivisering og nytænkning ikke ændre på.

Men måske burde man ikke være så overrasket. Se bare på, hvad der sker omkring os i disse år. Den uafhængige journalistik censureres og lukkes ned. Det sker helt tæt på os. Senest i EU-lande som Polen, Ungarn og Slovakiet. Og den amerikanske Twitter-præsident minder os dagligt om, hvor vigtigt det er, at vi har uafhængige medier og journalister, som kan faktatjekke og grave dybt og bide sig fast.

Vi har lige haft et OL i Sydkorea, hvor journalister spillede en afgørende rolle i forhold til udelukkelse af et stort antal russiske atleter, fordi de afslørede et systematisk, statsfinansieret dopingprogram i Rusland. Der findes mediemoguler i lande som Italien, i Storbritannien, i Schweiz, som har egne og alt andet end uafhængige agendaer.

I den kontekst kommer regeringen og dens støtteparti og skærer så massivt ned på landets største udgiver af uafhængigt indhold, fordi de mener, at FOR mange ser, hører og læser uafhængigt, danskproduceret nyhed- og debatstof og drama lavet af hele Danmarks Radio.

Dansk Folkeparti har længe haft et horn i siden på DR, det har partiledelsen ikke lagt skjul på. Den har gentagne gange forsøgt at blande sig i programindhold, lige som de har båret myten om 70’ernes røde lejesvende i Gyngemosen videre ind i de forhandlinger om et nyt medieforlig, som nu skal i gang. Det er en svag regering, som med dagens udspil bukker under for, at Dansk Folkeparti, som nogle af de eneste i hele landet, ikke bryder sig om DR’s dramaserier.

På Christiansborg har vi for meget kort tid siden indgået et nyt forsvarsforlig, hvor vi satte nye millioner af til kampen mod udefrakommende påvirkning af vores holdninger og virkelighedsopfattelse. Alle er enige om, at den stigende digitale informationskrig er en kæmpe trussel mod ikke bare vores, men alle demokratier.

Jeg deltager meget gerne i konstruktive diskussioner om udvikling af DR og public service-programmer og journalistik, til gavn for lyttere, seere og brugere over hele landet. Jeg ser meget gerne mere public service og flere til at lave den. Men regeringens udspil handler desværre om noget helt andet, det handler om hævn, om afvikling, om at svække danskernes største og mest uafhængige medie, Danmarks Radio.

Vi tager gerne ansvar for mediepolitikken i Danmark og kommer til alle de forhandlinger, vi inviteres til. Men lad mig slå helt fast, hvor vi står med dette løfte: vi lader os ikke binde til regeringens spareplan for DR. Og vi vil gå til valg på, at den skal stoppes inden skaderne bliver uoprettelige.