Mod til reel integration

For tre måneder siden sagde jeg farvel til symbolpolitikken og forlod Christiansborg. I dag vender jeg tilbage med en handlingsplan, der har rigtige svar på virkelighedens problemer.
Virkeligheden kalder! Den seneste tid har jeg brugt dage og nætter i Vollsmose, Gellerupparken, Mjølnerparken og på Stengårdsvej i Esbjerg. Områder, regeringen kalder ghettoer. For at lytte. Lære. Og få nye ideer. I mine samtaler med dem der bor her har en plan for, hvordan vi løser virkelighedens integrationsproblemer, langsomt taget form.

Tiden er kommet til at prøve noget nyt. Den evige kamp mellem rød og blå i dansk politik har ikke skabt bedre integration. Den endeløse strammerkurs har ikke skabt bedre integration. Kort sagt: hverken 90’ernes eller 00’ernes integrationspolitik har løst virkelighedens problemer. Det politiske lederskab har fejlet. Nu tager jeg skeen i egen hånd.

Med vores nye integrationsplan ”Mod til reel integration”, som vi præsenterer i dag, finder vi rigtige løsninger på rigtige problemer. Og starter med de største udfordringer:

Et opslag delt af Radikale Venstre (@radikale) den

Børnene først. Vi skal have blandede skoler, børnehaver og ungdomsuddannelser, så tosprogede børn ikke isoleres på de samme institutioner. Kan vi skabe et samfund, hvor vi lever sammen i stedet for hver for sig? Hvorfor ik?

Så de unge. Vi skal anerkende dem, som griber mulighederne fx med lettere adgang til statsborgerskab, mens de, der møder social kontrol, skal have bedre hjælp og de, der vælger banderne skal møde hurtig konsekvens. Kan vi give unge med indvandrerbaggrund flere muligheder? Hvorfor ik?

Endelig skal flere voksne forsørge sig selv og ingen skal kunne modtage kontanthjælp i årevis uden at yde noget til gengæld. Kan vi hæve forventningerne til hinanden, så alle bidrager med, det de kan? Hvorfor ik?

For os er det ikke politik – det er hjerteblod. Alle har noget at vinde, hvis vores mission lykkes – på nær de, der lever af konflikten, frygten og grøftegraveriet.

Se vores integrationsplan på www.virkelighedenkalder.dkDu kan også hente planen her: