Naturen får del i landbrugsstøtten

Regeringen har netop besluttet, at der flyttes over to milliarder kroner fra EU’s direkte landbrugsstøtte til en grøn omstilling af landbruget over de næste fem år. En moderne og balanceret omstilling med fokus på natur og miljø.
Frem til 2019 flyttes over 2 milliarder kroner fra den direkte landbrugsstøtte til at fremme nye miljøteknologier, økologi og en moderne udvikling af landbruget. Noget der glæder Andreas Steenberg, Radikale Venstres fødevareordfører:

”Radikale Venstre er tilfredse med, at der flyttes penge fra generel landbrugsstøtte til fokuseret støtte til grøn vækst på over 2 mia. kroner. Vi har lyttet til de anbefalinger Natur- og Landbrugs kommissionen kom med, hvor de netop påpegede, at vækst i landbruget og natur og miljø kan gå hånd i hånd. Ved at investere i ny teknologi kan man eksempelvis både få flere dyreenheder i landbruget, samtidig med at man skåner natur og miljø mere. Nu har vi over 2 mia. kroner at udvikle for, og vi vil den kommende tid lytte til både de grønne organisationer og landbruget for at få deres input til, hvordan pengene investeres bedst,” siger Andreas Steenberg.

I løbet af efteråret bliver det fastlagt, hvordan midlerne skal bruges.

”Med denne omlægning af landbrugsstøtten tager vi de første skridt på vejen til en moderne omstilling af landbruget, så der kan blive større balance med natur og miljø. Vi skal have en målrettet regulering, så sårbare jorde, vandmiljø og biodiversitet kan tilgodeses, samtidig med at det bliver muligt at producere mere på de robuste jorde. Derfor er der brug for midler til målrettede indsatser, og jeg håber den trinvise stigning i den grønne omstilling kan fortsættes, så vi gradvist kan opnå et miljømæssigt og økonomisk bæredygtigt landbrug og fremgang i naturens tilstand,” siger Lone Loklindt, Radikale Venstres miljøordfører og formand for Folketingets miljøudvalg.