Nej til danske landtropper i aktiv kamp i Syrien

Radikale Venstre har i dag sagt nej til regeringens ønske om at lade de danske specialtropper indgå i aktive kamphandlinger sammen med irakiske soldater på jorden. Og dermed sende de danske soldater i kamp ikke bare i Irak, men også i Syrien.
Radikale Venstre ønsker ikke at Danmark sætter landtropper ind i aktiv kamp i Syrien. Derfor støtter vi ikke regeringens forslag, siger Martin Lidegaard, udenrigsordfører fra Radikale Venstre.

Regeringen har ikke fremlagt en klar plan for, hvordan man vil håndtere besatte områder i Syrien, når de er blevet befriet. Her skræmmer sporene fra de første Irak krige og Afghanistan, siger Martin Lidegaard.

Samtidig er situationen i Syrien mildest talt uafklaret, og den nye amerikanske præsident har anmeldt en ny Syrien-politik, som ingen kender på nuværende tidspunkt. Det er derfor uvist, hvad der vil blive sat i gang om få uger.

I 2016 stemte Radikale Venstre for B 108, der gav mandat til to faser af intervention, hvoraf den første fase er den netop overståede luftoperation i Irak og Syrien og den igangværende træning af irakiske styrker. Dengang forbeholdt Radikale Venstre sig ret til ikke at stå bag en anden fase, hvis den måtte komme, hvilket den gør nu.

Danmark kan og skal bidrage til bekæmpelsen af Daesh, og derfor har vi også støttet alle bidrag indtil nu. Blandt andet beslutningen om udstationering af en fregat i området, siger Martin Lidegaard.

Danmark bør også øge støtten til stabiliseringen i de områder, der allerede er befriet, og holde sig til det mandat, som vores soldater arbejder under nu, hvor det er de lokale tropper, der foretager de konkrete fremskridt på jorden.

For yderligere kommentarer, Martin Lidegaard, 61624618 eller pressechef Andreas Hemmeth, 61624026.

Omtalte personer

Martin Lidegaard MF