Nu bliver der mere leg i børnehaven

Radikale Venstre har i dag indgået en aftale om dagtilbud med regeringen, S og DF. Børneordfører i Radikale Venstre, Lotte Rod, glæder sig over, at aftalen giver mere frirum for leg.
- Børn skal have lov til at være børn. De skal kan lege, hoppe i vandpytter og samle regnorm sammen med nærværende og nysgerrige voksne. Det giver de nye pædagogiske læreplaner mere af, siger Lotte Rod.

- Til gengæld luger vi ud i de mange koncepter og indsatser, som er blevet trukket ned over institutionerne, sådan så pædagogerne har faglig frihed til at være sammen med børnene, siger Lotte Rod.

Aftalen om dagtilbud har fået kritik fra flere af Folketingets andre partier. Om kritikken siger Lotte Rod:
- Det er småpenge, regeringen og Dansk Folkeparti har sat af, så der kommer kun 100 ekstra pædagoger ud af aftalen. Det ændrer altså ingenting ved, at der er brug for Radikale Venstres plan om 4500 flere pædagoger, siger Lotte Rod.
- Radikale vil hellere blive i forhandlingslokalet end stille os udenfor med armene over kors. Selvfølgelig havde aftalen set anderledes ud, hvis det var os, der fordelte pengene. Men nu er vi med til at skrive loven og give børnene tid med deres pædagoger, i stedet for at pædagogerne er underlagt bunker af skemaer, siger Lotte Rod.

Kontakt:
Børneordfører i Radikale Venstre, Lotte Rod: 61 62 51 64