Nu bliver det lettere at være ledig

Ny aftale på beskæftigelsesområdet gør det lettere for mange ledige danskere at komme i arbejde.

Vi har med regeringen, Socialdemokratiet, DF og SF lavet en ny aftale på beskæftigelsesområdet, så der bliver frigjort ressourcer i både kommunerne og a-kasserne.

Det betyder, at beskæftigelsesindsatsen bliver forenklet, så ledige bliver mødt af fair krav. Dermed er aftalen med til at give større frihed til kommunerne og a-kasserne.

I aftalen indgår der et forsøg, som bl.a. indebære, at en person, der skal starte i job om en måned eller to, ikke skal sende ugentlige ansøgninger til job der alligevel ikke ønskes. Dette sparer også ressourcer hos arbejdsgiveren.

- Det har aldrig givet mening for mig, at man skulle møde op flere steder samtidig og rapportere i et væk. Nu skal a-kasserne så vise, at de kan løfte opgaven. Jeg er glad for, at vi nu får et mere enkelt og fleksibelt system. Det har de ledige brug for. Og det har sagsbehandlerne brug for, så de har tid til at løfte den egentlige opgave. Hjælpe ledige i job i stedet for at bruge al deres tid på at registrere og rapportere, siger u ddannelses- og beskæftigelsesordfører Sofie Carsten Nielsen.

Mindre kontrol og mere tillid

Aftalen gør op med forvirrende processer og bygger på mindre kontrol og mere tillid. Så kommunerne og a-kasserne får større frihed til at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen.

- Jeg er rigtig glad for, at vi er kommet igennem med en forenkling, hvor nogle a-kasser kan overtage forløbet de første måneder, man er ledig. Det har været Radikale Venstres højeste prioritet, siger Sofie Carsten Nielsen.

Partierne er enige om, at beskæftigelsesindsatsen skal understøtte, at lediges kontakt med jobcenteret og a-kassen er meningsfuld og tilpasset deres behov.

Læs mere om aftalen på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside.

Aftalen bygger på følgende grundelementer:

• Færre og mere enkle proceskrav
  • Ens regler på tværs af målgrupper
  • Flere digitale løsninger>
  • Fokus på kommunernes resultater gennem benchmarking.