Ny finanslov handler om mennesker

Regeringen har i dag sammen med SF og Enhedslisten indgået en aftale om en finanslov for 2015. Partierne har prioriteret penge til børn, ældre og integration. Et klart tegn på, at regeringens reformpolitik har skabt råderum til at udvikle vores velfærd og løfte samfundets svageste. Reformer og velfærd hænger sammen.
Det handler om mennesker. Om vores børn, de svageste ældre og dem, der kommer til Danmark med håbet om et nyt liv. Finansloven for 2015 løfter Danmark nedefra, siger Radikale Venstres gruppeformand Camilla Hersom:

”Jeg er så glad for, at vi har landet en finanslov, der er social, grøn og økonomisk ansvarlig. Vi styrker vores børns vilkår, vores ældres velfærd, tager hånd om mennesker der falder igennem sikkerhedsnettet og sætter penge af til en grønnere fremtid. Velfærdsløftet er alene muligt, fordi vi har gennemført blandt andet dagpengereformen og tilbagetrækningsreform. Vi har arbejdet målrettet på en genopretning af dansk økonomi og på at få skabt flere job. Vi har lavet en finanslov, der kommer danskerne til gode. Med finanslovsaftalen løfter vi Danmark nedefra, og det løfter os alle sammen.”

Grøn, sund og social
Finansloven indeholder blandt andet en sundhedspakke, der styrker indsatsen for de ældre medicinske patienter og flere hænder på fødeafdelingerne. I alt afsætter regeringen, SF og Enhedslisten 6,5 mia. kr. af på sundhedsområdet over de næste fire år.

”Det er meget vigtigt for Radikale, at danskerne kan være trygge, når de møder vores sundhedssystem. Når vi skal bringe nye liv til verden, eller får sygdom tæt ind på kroppen, skal rammerne omkring os være i orden,” siger Camilla Hersom.

Ud over at løfte vores sygehuse har regeringen, SF og Enhedslisten afsat 1 mia. kr. til daginstitutionerne over de næste fire år og 75 mio. kr. over tre år til inklusion af elever med særlige udfordringer i folkeskolen. Desuden har partierne forhandlet en klippekortsordning for svage ældre på plads. Og SR-Regeringen og de to støttepartier har fundet finansieringen til næste års øgede antal asylansøgere.

”Vi har gennem reformerne sikret midler, så der nu bliver råd til at bruge penge der, hvor man politisk ønsker det: På vores børn, ældre og de mange nytilkomne, der er flygtet fra krig og ødelæggelse. Det handler om mennesker, og om at give en varm, hjælpende hånd i livet. Det er jeg stolt over,” siger Camilla Hersom.

Regeringen, SF og Enhedslisten er også blevet enige, om en midlertidig løsning til de få danskere, der har opbrugt deres dagpengeret og ikke er kommet i job, i uddannelse eller kan modtage anden offentlig forsørgelse. De får nu mulighed for at modtage en midlertidig kontantydelse, så de samlet får en ydelsesperiode på op til tre år. Dette er gjort uden at ændre i dagpengereformen, ligesom indfasningen af reformen er fastholdt.

Omtalte personer

Camilla Hersom