Ny lejelov gør det nemmere at være lejer og udlejer

Regeringen fremlægger i dag forslag til ny lejelov. Det sker efter fortsat uenighed, da man i otte år har forhandlet mellem lejerside og udlejerside. Vigtigt tiltag, siger Radikale Venstres boligordfører, Liv Holm Andersen. Hun mener, det vil betyde en lejelov, der bliver lettere at forstå, hvor bureaukratiet mindskes, og hvor rettighederne tydeliggøres.

Regeringen vil have en ny lejelov. Radikale Venstre er begejstret for udspillet, som ifølge den radikale boligordfører, Liv Holm Andersen, giver en betydelig afbureaukratisering.

"Det er for svært at finde rundt i reglerne for både lejere og udlejere i dag, og derfor skal loven simpelthen forenkles. For os er det vigtigt, at der skal ske noget, for vi har at gøre med en midlertidig lov fra 1939, som er blevet unødigt kompliceret for de mennesker, den omfatter," siger Lov Holm Andersen.

Den radikale boligordfører mener, at det er rigtig positivt, at der i udspillet ligges op til at fjerne dubletter i de to lovgivninger, der regulerer området, nemlig lejeloven og boligreguleringsloven. På samme måde er det godt, at eksempelvis vedligeholdelsesreglerne og varslingsreglerne afbureaukratiseres.

"På et så kompliceret område som lejelovgivningen er det afgørende, at vi ikke har overflødige regler. Vi skal simpelthen gøre det nemmere for alle parter. Når det eksempelvis gøres mindre tungt rent administrativt for en udlejer at varsle om huslejestigning, så gør vi noget godt for lejesektoren," siger Liv Holm Andersen. Hun fortsætter:

"Det skal være nemmere at være både udlejer og lejer. For mig er det vigtigste, at vi får et lejemarked, der ikke er hæmmet af unødige regler og bøvl." Forhandlingerne om den nye lejelov begynder inden påske.

Yderligere oplysninger: Boligordfører, Liv Holm Andersen. Mail: liha@ft.dk, mobil: 61625074 24-mar-2014

Omtalte personer

Liv Holm Andersen MF