Ny taxalov skal løse udfordringerne med Uber | Radikale Venstre

Ny taxalov skal løse udfordringerne med Uber

En moderne taxalov skal gøre det muligt for nye selskaber og innovation at komme ind på markedet og samtidig regulere i forhold til miljø, forbrugerbeskyttelse og skat.

Den nuværende taxalov giver ikke fri adgang til markedet. Det mener vi i Radikale Venstre, at man skal lave om, fordi det vil give lavere priser, konkurrence og forhåbentlig bedre service til kunderne. Vi ønsker derfor ikke at forbyde Uber, men at lave en ny taxalov, som muliggør nye selskaber og i det hele taget lovliggøre selskaber. I dag må man nemlig ikke etablere en ny virksomhed. Det synes vi er forkert, fordi det forhindrer innovation, konkurrence til gavn for forbrugerne og iværksættere. Vi spørger, hvordan nye former for virksomheder kan blive en fordel for vores samfund frem for det modsatte. Vi er ikke på det hold, som håber, Uber bare forsvinder.

Regulering hjælper chaufører og forbrugere

Uber kører under andre regler i dag end de resterende taxavognmænd. Derfor skal vi have en ny taxalov, der kan sikre, at konkurrencen er fair og lige. Der skal være plads til Uber på det danske marked, men det skal ske på lige vilkår med taxavognene. Udover en regulering af skat og bilernes beskaffenhed skal en ny lov selvfølgelig også indeholde regulering af forbrugersikkerhed. Intet marked skal med socialliberale øjne være ureguleret.

Så ja til nye teknologier og virksomheder, men også ja til love, der medfører at det gavner samfundet.