Nye ordførerskaber i den radikale folketingsgruppe

Radikale Venstres folketingsgruppe har konstitueret sig på ny efter Christian Friis Bach er trådt ud af gruppen til fordel for en toppost i FN. Ny gruppeformand er Camilla Hersom, gruppenæstformand er Andreas Steenberg og Marlene Borst Hansen som gruppesekretær.
Den radikale folketingsgruppe har konstitueret sig med nye ordførerposter og ny gruppeledelse.

Camilla Hersom er blevet valgt som ny gruppeformand, mens Andreas Steenberg fortsætter som gruppenæstformand. Derudover blev Marlene Borst Hansen valgt som gruppesekretær og dermed medlem af gruppeledelsen.

Camilla Hersom, der foruden posten som gruppeformand også bliver finansordfører, udtaler:”Jeg er meget glad for den tillid, gruppen har vist mig, og jeg glæder mig til de nye udfordringer, der følger med posten som gruppeformand og finansordfører. Vi går en afgørende politisk sæson i møde, og jeg kan ikke vente med at komme i gang.”

Som vanligt blev Margrethe Vestager valgt som politisk leder, mens Morten Østergaard blev valgt som stedfortræder for denne post. Nyt medlem af Præsidiet bliver Lone Loklindt.

Helle Løvgreen Mølvig, der afløser Christian Friis Bach, bliver kommunal- og kirkeordfører. Hun bliver desuden ordfører for landdistrikter og øer samt Grønland og Færøerne.

Den samlede oversigt over ordførerskaber:
Camilla Hersom: Gruppeformand og finansordfører
Andreas Steenberg: Gruppenæstformand, trafikordfører, klima- og energiordfører, ordfører for fødevarer og landbrug
Helle Løvgreen Mølvig: Kommunalordfører, kirkeordfører, ordfører for landisstriker og øer og ordfører for Grønland og Færøerne
Ida Auken: EU-ordfører, erhvervsordfører og Christiania-ordfører
Jeppe Mikkelsen: Retsordfører, IT-ordfører, ordfører for højskoler og efterskoler og friskoler
Liv Holm Andersen: Boligordfører, ligestillingsordfører, ordfører for uddannelse, forskning og innovation og ordfører for nordisk samarbejde
Lone Loklindt: Miljøordfører, fiskeriordfører, udviklingsordfører, handelsordfører, menneskerettighedsordfører og medlem af Præsidiet
Lotte Rod: Socialordfører, integrationsordfører og ordfører for børn og undervisning
Marlene Borst Hansen: Gruppesekretær, udlæningeordfører, kulturordfører, idrætsordfører og sundheds- og psykiatriordfører
Nadeem Farooq: Arbejdsmarkedsordfører, skatteordfører, ordfører for iværksætteri og ordfører for hovedstaden
Zenia Stampe: Udenrigsordfører, forsvarsordfører, medieordfører og grundlovsordfører