Tid & Sted

18. september

Nytårsstævne

Nytårsstævne 2021 – Velfærd under pres: Kernevelfærd, demografi og ulighed

På grund af corona-restriktionerne bliver det desværre ikke muligt at afholde årets radikale nytårsstævne under de klassiske rammer på Nyborg Strand. Men afholdes – det skal det!

Derfor inviterer vi i stedet til digitalt Nytårsstævne lørdag d. 9. januar kl. 09.45-16.00.

I år handler stævnet om velfærdsstatens kerneudfordringer midt mellem demografi, grøn omstilling og stigende ulighed i både sundhed, indkomst og livsvilkår. Om hvordan vi får kvalitet i vores ældrepleje og børneinstitutioner, sikrer sundhed og uddannelse i alle dele af landet og får et Danmark der hænger sammen på tværs af lokale og regionale forskelle.

Samtidig er stævnet en anledning til at diskutere socialpolitik, ulighed og det radikale bud på fremtidens velfærdsstat. Gør det noget at de rigeste stikker af fra resten i DK, hvis blot de fattigste ikke bliver fattigere? Skal vi nøjes med at hjælpe de svageste, eller skal vi omfordele bredt, for at fastholde den særligt danske model? Har det en særlig værdi i sig selv at være et relativt økonomisk, uddannelsesmæssigt og social lige samfund? Og kan vi overhovedet blive ved med at være det, selv hvis vi gerne vil?

FORELØBIGT PROGRAM

9.45 – velkomst ved Landsformand Svend Thorhauge

9.55 – Fællessang

10.00 – 10.45: Velfærd under pres: Hvordan ser den kommunale kernevelfærd i form af ældrepleje, daginstitutioner, folkeskoler og sociale tilbud ud her i 2021?

Talere annonceres løbende

10.50 – 11.35: Ulighed i sundhed, levealder og brugen af det offentliges tilbud – Et samfundsproblem eller et grundvilkår?

Talere annonceres løbende

11.40-12.55: Fremtidens velfærdssamfund – Hvor skal vi hen, hvor skubber udviklingen os hen og hvad er egentlig det radikale bud?

12.55- 13.30 Frokostpause med samtalerum

13.30 – 14.30: Politiske Værksteder

14.30 – 15.50 Partilederdebat efterfulgt af debat med den virtuelle sal

15.50: Afslutning ved landsformanden.

Tilmeld dig gennem dette link: https://podio.com/webforms/25452825/1889126