Om følelser og politik

Gruppeformand Christian Friis Bachs klumme i Radikal Politik

”Man skal kunne mærke det i maven”. ”Det skal appellere til vores følelser”. Det var et par af budskaberne i den radikale gruppe, da vi for nyligt diskuterede indholdet i den vækstplan, der er på vej. Da jeg dagen efter, som ny finansordfører, overbragte den besked til finansministeriets embedsfolk, så de en anelse forvirrede på mig. Følelser? Men det fanger måske meget godt en folkestemning. Efter fem år med økonomisk krise og reformer tror jeg, at mange borgere savner flere følelser i dansk politik.

Det er historien om pigen Im og selskabet Goldman Sachs. Her kom der stærke følelser i spil. Og måske fik de i virkeligheden så stort et gennemslag i de to enkeltsager, fordi mange vælgere har manglet følelser i det benhårde og nødvendige reformarbejde. De har oplevet en regering, der har bidt tænderne sammen og gjort det, der skulle til. Men det er ganske forkert, at regeringen ikke har haft følelserne og værdierne med.

Økonomisk politik er nemlig også, som Margrethe Vestager rigtigt har sagt det, værdipolitik. Det at kunne stå op til et arbejde og være en del af et fællesskab, det handler i den grad om følelser og værdier for den enkelte borger. Det at vide, at vi også i fremtiden kan tage os godt af de syge, de ældre, børnene, det handler i høj grad om følelser og værdier. Men vi skal blive endnu bedre til at formidle, at den økonomiske politik ikke er et mål i sig selv. Den er et helt afgørende middel til at skabe bedre muligheder og større tryghed hos den enkelte borger både i dag og i fremtiden. Og vi skal blive bedre til at formidle det med brug af følelser og værdier. For, indrømmet, måske er det hele indimellem druknet lidt i skatteteknik, produktivitetsforslag og vækstpakker. Eller i GGGI, Zornig eller Christiania sager. Den store og vigtige fortælling kan forsvinde.

Derfor er det godt, at vi som parti og regering har kunnet markere stærke værdier og følelser i den seneste tid. Vi ønsker ikke et land, hvor vi anmelder hinanden anonymt for skattefusk, men et land præget af tillid mellem borgerne og tiltro til at borgerne gerne vil betale deres skat. Vi ønsker et EU uden grænser og med fri bevægelighed og lige rettigheder – også til en børnecheck. Vi ønsker at alle borgere i verden skal kunne leve i frihed og værdighed, uanset om de er demonstranter i Ukraine eller homoseksuelle i Uganda. Vi ønsker, at alle unge skal kunne få en uddannelse, og at gymnasiet og erhvervsuddannelserne skal være ligeværdige uddannelser, som de unge kan være stolte af og glade for. Statsborgerskab. Juridisk kønsskifte. Kampfly. Kvoteflygtninge. Andre aktuelle emner, der kalder på både følelser og værdier. Det samme gælder, kan jeg tilføje som aktiv husmand og skovejer, randzoner og brændeovne.

Der er derfor mange følelser og stærke værdier i regeringens politik. Og der er ikke mindst mange følelser og stærke værdier i radikal politik. Det er slet ikke så ringe endda.