Opfordring til regeringen

Folketinget konstaterer, at regeringen har forsømt at skabe reelle løsninger på virkelighedens udfordringer, både når det handler om integration, klima og uddannelse i hele Danmark.
I stedet har regeringen taget nye skridt væk fra de mest grundlæggende principper om lige ret og lige værd med det såkaldte ”tildækningsforbud” og særlige regler i udvalgte områder, som ikke gælder i resten af Danmark. Stopprøver i børnehaveklassen. Og forbud mod at bo, hvor du vil, hvis du er på kontanthjælp.

Folketinget opfordrer regeringen til at:
  • skabe blandede skoler og ungdomsuddannelser og styrke indsatsen for at få flere i job
  • reducere CO2-udledningen med mindst 60 pct. i 2030 gennem flere havvindmølleparker, mere energiforskning, flere el-biler og  ambitiøs energieffektivisering
  • omlægge statsskov til urørt skov, bekæmpe plastikforurening og forurening i drikkevand samt skabe sammenhængende naturområder, der stopper tabet af biodiversitet.
  • Bekæmpe fattigdom og diskrimination i offentlige ydelser
  • Investere i uddannelse

Forslag til vedtagelse fra Radikale Venstre og Alternativet til Folketingets afslutningsdebat. Af Morten Østergaard (RV) og Uffe Elbæk (Å).