Tid & Sted

5800 Nyborg

Radikale Venstre 17. januar

Efterårsmøde

Efterårsmøde med deltagelse af folketings- og europaparlamentsmedlemmer, udvalg og dialogfora i landsforbundet.

De politiske værksteder på Efterårsmødet i Nyborg giver både nye og gamle medlemmer mulighed for at mødes og deltage i den løbende politikudvikling på konkrete områder, diskutere aktuel politik og blive opdaterede på den politiske situation, som den ser ud netop nu.

Fællesskabet, debatterne og de gode ideer er en vigtig del af det brændstof, der driver den politiske motor i Radikale Venstre.

Samtidig er de politiske værksteder åbne for alle, også dem der endnu ikke har meldt sig ind i partiet, og er således en chance for at prøve politikudviklingen af, samt et vindue ind i det at være en aktiv del af den radikale bevægelse.

Program:

10.45 – 12.30: Politiske værksteder:

Klimaloven og vores CO2 fodaftryk - hvad betyder de 70 procent?
- med Zenia Stampe og Andreas Steenberg

Vi har netop overstået det første klimavalg i danmarkshistorien og overalt på kloden bliver klimaet prioriteret højt på den politiske dagsorden. Danmark kan som et af de første lande få en klimalov, med et mål om at reducere udledningen af CO2 med 70% ift. 1990. Men hvad betyder målet om, at vi skal reducere vores CO2-udledning med 70% egentlig, når det kommer til stykket? Og er vi så i mål? Vi får besøg af Concito, der vil fortælle os om, hvad tallene dækker over og sætte fokus på, hvor langt vi så er nået, hvad vi stadig mangler at gør og hvor vi bør sætte ind.

Europa i den digitale tidsalder - hvordan skal en radikal IT-politik se ud?
- med Jens Rohde og Karen Melchior

Internettet har bundet verden tættere sammen, end nogensinde før og gjort livet nemmere for os alle sammen. Men forbrugerne betaler for digitale services med deres personlige data og myndighederne betaler for det frie internet med kontrollen over markedet. Jens Rohde og Karen Melchior vil diskutere med os, hvordan vi sikrer ytringsfrihed og ansvar hos de store tjenester som Google og Facebook, hvordan vi sikrer en markedsstruktur der forhindrer monopoldannelse og sikrer gennemsigtighed med brugen af borgernes data, og hvordan vi sikrer, at digitale virksomheder bidrager til fællesskabet og betaler den nødvendige skat.

Unge og trivsel
- med Morten Østergaard og Kristian Hegaard

Mistrivsel blandt unge mennesker er i dag et udbredt problem. Desværre ser vi, at unges lette adgang til stoffer i flere tilfælde gør unges mistrivsel værre med alvorlige konsekvenser til følge.

Som et parti, hvor social ansvarlighed går hånd i hånd med fokus på en forebyggende indsats vil vi i Radikale Venstre ikke blot fokusere på straf. Men hvad kræver det egentlig, at have en ordentlig social indsats? Og hvordan sikrer vi den rette balance mellem hjælp og konsekvens? Det er nogle af de spørgsmål vi vil forsøge at besvare i dette politiske værksted, der sætter fokus på unges trivsel og socialpolitikken i Danmark.

12.30 – 13.15: Fælles frokost

13.15 – 14.00: Politisk opdatering og ping pong med politisk leder Morten Østergaard

14.00 – 16.00: Åbne møder i udvalg

Åbent møde i Dialogforum for grøn omstilling

Åbent møde om sundhedshuse i Dialogforum for sundhedspolitik
På mødet spørger vi hinanden:
- Hvilke opgaver kan og bør sundhedshuse løse?
- Inden for hvilke økonomiske rammer kan sundhedshuse opbygges?
- Hvilke udfordringer (datadeling, henvisninger, tilgængelighed) skal der sættes fokus på hvis man vil bygge sundhedshuse?

Et afkast fra dette møde kan f.eks. være et idekatalog og måske en anbefaling, som vi vil overdrage og drøfte med Radikal Venstres sundhedspolitiske ordfører Stinus Lindgreen.

Åbent møde om børne- og skoleliv i Dialogforum for uddannelse og forskning
- med Marianne Jelved og Anne Sophie Callesen

Marianne Jelved vil snakke om dannelse, meningen med læreruddannelsen/folkeskolen, hvordan vi får dygtige undervisere, koblingsprocent til de frie skoler og overvejelser i ministeriet om erstatning af de nationale test.
Anne Sophie Callesen vil gerne snakke om yngre børns trivsel, især i daginstitutioner og i forbindelse med familiepolitik. Hvordan skaber vi en bedre hverdag for børnene? Vi vil komme ind på normeringer, men også tage en bredere samtale om det gode børne- og familieliv.

Åbent møde om gamification i undervisning i Dialogforum for erhvervs- og vækstpolitik
- med Samira Nawa

Hvordan sørger vi for, at Danmark har den arbejdskraft, vi behøver?
En del af svaret er, at vi skal uddanne og opkvalificere den arbejdsstyrke vi har. Radikale Venstre har netop indgået en aftale om opkvalificering, som beskæftigelsesordfører Samira Nawa vil tale om. Derefter til Åge Staghøj fra Rambøll holde et oplæg om, hvordan vi kan benytte digitale værktøjer og gamification til at gøre opkvalificering og uddannelse uafhængig af geografi.

Praktisk:
Der vil være mulighed for at købe frokost til 100 kr (inkl. 1 øl/vand), eller selv medbringe madpakke.

Medlemmer af Radikale Venstre har mulighed for rejserefusion svarende til DSB 2. klasse (med fradrag for 150 kroner). Du søger - efter den 9. november - om rejserefusion via radikale.dk. Efter login klikker du på dit navn øverst til højre, dernæst Indstillinger og vælger Rejserefusion.

Vi glæder os til at se dig!