Protestaktion: Morten Østergaard svømmer fra Lindholm til Kalvehave

Vi drukner i symbolpolitik. Derfor svømmer Radikale Venstres politiske leder, Morten Østergaard, de 3,5 km fra Lindholm til havnen i Kalvehave, lørdag den 30. marts. Østergaard vil manifestere, at Danmark har brug for en ny retning.
"Jeg svømmer i protest mod, at vi er ved at drukne i symbolpolitik, fordi Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen blindt følger Dansk Folkeparti for at vinde en plads i statsministeriet efter valget. Og hvad er mere sigende end 759 spildte mio. kr. til en symbol-ø, som ikke gør andet end at skabe utryghed i lokalsamfundet Kalvehave?", siger Morten Østergaard og fortsætter:

"Vanvittige forslag, som de fleste synes, var gak i går, bliver til virkelighed i morgen. Listen er lang. Siden 2015 har vi på Dansk Folkepartis diktat fået maskeringsforbud, smykkelov, integrationsstop, vildsvinehegn, uddannelsesloft, massiv børnefattigdom og regler for, hvordan vi skal hilse på hinanden. Vi har fået dobbeltstraf, grænse-kontrol, tvangsvuggestuer, billigere benzinslugere, sortere landbrug, bøder for hjemløshed, stop for kvoteflygtninge, indespærring af 10-årige, udvisning af børn som Mint og stopprøver i børnehaveklassen."

Imens Christiansborg bruger tiden og pengene på symbolpolitik, der kun skaber nye problemer og utryghed, står virkelighedens problemer uløste hen. Klimakrisen kalder med krav om grøn handling. Vores børns uddannelser rundbarberes, og der skæres i deres fremtidsmuligheder. Pædagoger og sygeplejersker kan ikke få hverdagen til at hænge sammen. Virkelighedens udfordringer er til at tage at føle på. Men ingenting sker.

"Jeg har fået nok. Når jeg kaster mig ud i at svømme, er det for at vise beboerne i Kalvehave og alle de mange andre ofre for symbolpolitikken rundt om i landet, at de ikke er glemt. Og, at der stadig findes nogen på Christiansborg, der tør svømme mod strømmen. Jeg brænder for et opgør med den skadelige symbolpolitik. Vi skal have bragt Danmark i en ny retning, hvor vi finder rigtige løsninger på virkelighedens problemer og skaber et grønnere, friere og stærkere Danmark."

Derfor bliver det kommende folketingsvalg også et af de vigtigste i mange, mange år ifølge Østergaard: ”Valget handler ikke om Lars eller Mette. Men om, vi skal fortsætte med Dansk Folkepartis symbolpolitik eller bringe Danmark i en ny retning med Radikale Venstre.”

Få et sneak peak på Morten Østergaards svømmetur

Fakta:
Morten Østergaard svømmer fra Lindholm til Kalvehave Havn på lørdag d. 30. marts. Svømmeruten er 3,5 km, og havvandet er cirka seks grader. Morten Østergaard svømmer turen sammen med Hans Henrik H. Heming, som har været med til at danne den første danske Åbent Vand svømmeklub og tidligere har svømmet rundt om både Amager og Bornholm.

Morten Østergaard svømmer fra 13.00 og forventes at ankomme på havnen i Kalvehave omkring kl. 14.30
Fra kl. 14-16.30 afholder Radikale Venstre en protestaktion mod Lindholm på Kalvehave Havn. Her vil der være taler fra Morten Østergaard og Zenia Stampe, der er Radikale Venstres spidskandidat på Sjælland.

Kontakt:
Radikale Venstre, pressechef Eva Tingkær 61624026