R: Nye forebyggelsesmål for krop og sind

Regeringen lancerer i dag syv konkrete mål, som skal sætte retningen for en ambitiøs forebyggelsespolitik de næste 10 år. Et vigtigt tiltag, siger Radikale Venstres sundheds- og psykiatriordfører, Camilla Hersom.

Regeringen har netop offentliggjort en række nationale forebyggelsesmål for danskernes sundhed frem mod 2024.

Forebyggelsesmålene tager afsæt i KRAM-faktorerne kost, rygning, alkohol og motion, som er kendte i forebyggelsespolitikken.

Men regeringen sætter desuden mål for mental sundhed og social ulighed i sundhed, hvilket er en afgørende nyskabelse.

Det glæder Radikale Venstres sundheds- og psykiatriordfører Camilla Hersom.

"Som radikal er jeg særlig glad for at regeringens ambitiøse tilgang til at løfte danskernes mentale sundhed nu også afspejler sig i de nye forebyggelsesmål. Vi sætter nu konkrete mål for at forbedre børn og voksnes livskvalitet, og vi giver en hjælpende hånd til de mange, mange børn og voksne, der har tegn på dårlig mental sundhed", siger sundheds- og psykiatriordfører Camilla Hersom.

Målene omfatter også et mål for ulighed i sundhed - en ulighed, der starter allerede i den tidlige barndom – og som de nationale mål skal være med at gøre op med.

"Vi kan ikke være bekendt, at der er så stor og stigende ulighed i sundhed. Jeg ser de nationale mål som et væsentligt bidrag til at vende udviklingen. Vi skal have en langt tidligere indsats overfor børn og unge, så vi med god mad, bevægelse, en senere alkoholdebut og fravalg af røg forhindrer livsstilssygdomme på langt sigt. Og så skal vi have et blik for, at der er grupper af voksne, der har flere udfordringer på samme tid. Alle mennesker i Danmark skal have del i den øgede middellevetid. Det skal ikke kun være for de privilegerede", slutter Camilla Hersom.

Yderligere oplysninger:
Sundheds- og psykiatriordfører Camilla Hersom