R: Togfonden gør Danmark grønnere og bringer os tættere sammen

Regeringen har netop indgået en historisk aftale om investering i jernbanen. 28,5 milliarder fra Nordsøolien vil fremover sikre hurtigere forbindelser mellem byerne og langt mere miljøvenlige tog. En gave til trafikken og miljøet, siger Radikale Venstres trafikordfører, Andreas Steenberg.

Der er netop blevet indgået aftale om en togfond til 28,5 milliarder mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti. Aftalen sikrer en grøn omstilling af jernbanenettet ved at erstatte forurenende dieseltog med gennemtestede elektrificerede tog. Elektrificeringen vil koste 9 milliarder kroner, og den forventes at nedbringe CO2 udslippet med 220.000 tons om året Det glæder Radikale Venstres trafikordfører, Andreas Steenberg.

"I dag er en festdag for hele det trafikale Danmarkskort. Aftalen om togfonden gør, at vi i fremtiden kan køre markant hurtigere med tog gennem Danmark, samtidig med at vi passer på den natur, vi passerer", siger Andreas Steenberg.

Aftalen betyder helt konkret, at der bliver kortere rejsetid mellem danske byer, og landet bliver dermed bundet langt bedre sammen. Fremover vil det for eksempel kun tage3 timer og 36 minutter timer at rejse mellem Thisted og København. I dag tager den rejse 5 timer og 38 minutter.

"Jeg er stolt over, at vi med aftalen gør det nemmere og hurtigere for danskerne at tage på arbejde eller besøge familien i den anden ende af landet," siger Andreas Steenberg.

Den radikale trafikordfører glæder sig også over, at aftalen om togfonden etablerer en helt ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. I dag er man nødt til at skifte tog i Skanderborg, hvis man skal rejse den vej. "Den nye jernbanestrækning vil gøre hverdagen nemmere for en masse mennesker, fordi der er tale om et trafikalt knudepunkt. Også det glæder jeg mig over," siger Andreas Steenberg.

Kontakt: Trafikordfører, Andreas Steenberg. Mail: rvanst@ft.dk, mobil: 61 62 50 75

14-jan-2014

Omtalte personer