Radikale Udflyttere: Anne Marie Geisler Andersen | Radikale Venstre

Radikale Udflyttere: Anne Marie Geisler Andersen

Fra folketingsmedlem til lokalpolitiker. Spidskandidat til byrådet i Esbjerg, Anne Marie Geisler Andersen, har prøvet begge dele. Men selvom politikken fylder en stor del af hendes liv, er der stadig plads og overskud til at være småbørnsmor, ægtefælle, danmarksrekordholder i 24-timersløb og fuldmægtig.
Af Simone Schack Tonnesen og Sara Gath

Det er svært at forstå, hvordan Anne Marie får politikerliv, privatliv, arbejdsliv og sportsliv til at hænge sammen. Og det er der heller ikke et entydigt svar på. Anne Marie peger selv på at det er kombinationen af en god mand, en rummelig arbejdsplads og hendes tidligere politiske erfaring i København. Dét, kombineret med en trænet evne til at prioritere, fokusere og spørge om hjælp, er Anne Maries opskrift på at få en tilværelse med mange roller og forpligtelser til at gå op.

Fra folketingsmedlem til lokalpolitiker
For to år siden rykkede Anne Marie de københavnske teltpæle op og flyttede sammen med familien til Esbjerg på grund af hendes mands arbejde. Det blev starten på et nyt politisk kapitel i Anne Maries liv. Det stod hurtigt klart, at det radikale engagement i Esbjerg var et andet end i København, for det var flere valgperioder siden, at Radikale Venstre sidst havde været repræsenteret i byrådet. Men det lod Anne Marie sig ikke skræmme af. Tværtimod. Hun tog kampen op og blev en del af det radikale netværk i Esbjerg. Her blev hun positivt overrasket over vestjydernes imødekommenhed, og fra alle sider blev hun mødt af hjælpende hænder og en åbenhed, hun ikke havde forudset. Generelt har hendes oplevelse været, at borgerne tager positivt imod tilflyttere, der ønsker at bidrage til lokalsamfundet, og at man får god respons, hvis man spørger om hjælp – eksempelvis i en valgkamp.

Det er en styrke at bede om hjælp
At lære at spørge om hjælp har dog taget tid for Anne Marie. Og som med mange andre begivenheder i hendes liv har de psykiske lidelser, hun har haft tæt inde på livet, været en drivkraft til at nå dertil. Anne Maries politiske karriere startede, da hendes far blev ramt af flere depressioner. Det blev hendes drivkraft til at gøre en forskel for psykisk sårbare borgere. Da hun selv blev ramt, indså hun, at hun blev nødt til at lære at spørge om hjælp en gang imellem. Og det var, da hun var allerlængst nede, at det slog hende: ”Det er ikke et svaghedstegn at bede om hjælp. Tværtimod er det et tegn på styrke at turde erkende, at man ikke kan alting selv”. Og det er blevet en vigtig læresætning.

Prioriter og fokuser!
Når Anne Marie bliver spurgt, om hun ikke taber pusten med hendes mange forpligtelser, svarer hun, at det, foruden hjælpende hænder, handler om at prioritere og fokusere sin tid. ”I foråret var løbet i fokus. Jeg var begyndt lidt på valgkampen, men det var ikke dét, der fyldte. Og da min danmarksrekord var sat, begyndte jeg at fokusere på min valgkamp. Forleden løb jeg 16 kilometer, fordi jeg skulle dele flyers ud, men så gør jeg det, når det passer ind i det politiske. For lige nu prioriterer jeg politik – ikke løb”, siger Anne Marie. Derudover fremhæver hun, at hendes mand er en kæmpe støtte, og at hendes politiske erfaring er et plus. Hendes tre vigtigste råd til mere uerfarne kandidater er:

Spørg om hjælp. Der er rigtig mange, der gerne vil hjælpe, og du kan højest få et nej.
Du skal ikke forvente mere af dig selv, end hvad der er realistisk.
Prioriter din tid og fokuser på én STOR ting ad gangen.

Desuden fremhæver Anne Marie, at man altid skal lytte til selv sig. Hvis man ikke har det godt over at skulle i debat, skal man ikke gøre det. Det er vigtigt, at det føles rigtigt helt ned i maven.

Blå bog:
Anne Marie Geisler Andersen
Født i 1981 i Gilleleje
Spidskandidat til byrådet i Esbjerg og 1. suppleant til Folketinget
Tidligere byrådsmedlem i København
Danmarksrekordholder i 24-timersløb
Fuldmægtig i Sikkerhedsstyrelsen
Mor til Vigga, Milla og Magne
Bor med sin mand, Morten, og børn i Hjerting

Fun fact om Anne Marie: Anne Marie er flere gange blevet castet til at gøre skøre ting på TV. Samme dag, som hun startede i Folketinget, fik Morten Østergaard den idé, at Anne Marie skulle deltage i Go’ Aften Danmark. I stedet for et klassisk interview skulle Anne Marie gå på hænder og tælle bogstaver i lange ord samtidig. Tilsvarende var hun engang ved at blive castet som ’freak’ til en teateropsætning på Bellevue af Hjernemadsen, hvor hun fandt ud af, at hun kan skrive sit navn med begge hænder – senere testede hun fødderne – det kan hun selvfølgelig også.