"Radikale Venstre er et internationalt parti. Vi kan ikke bare sidde og flette fingre" | Radikale Venstre

Demokratiopbygning i Ghana: Hvad stiller man op som lille parti i et fastfrosset, skrøbeligt demokrati, hvor to store partier sidder på al magten? Den udfordring har en gruppe radikale taget op med økonomisk støtte gennem Institut for Flerpartisamarbejde.
Af Stine Bagger Vium

Siden 2015 har Radikale Venstre været med til at opbygge et demokratiprojekt i Ghana for at styrke de små partiers muligheder for at få indflydelse. Og hvorfor så egentlig det? Det har vi spurgt Jørgen Estrup om, som er en af de radikale hovedkræfter bag pilotprojektet, som er støttet økonomisk af Folketingets bevilling til udviklingsbistand via Institut for Flerpartisamarbejde også kaldet DIPD.

Kilde til at bryde op i et fastfrosset demokrati
"Ghana har et valgsystem, som forhindrer små partier i at komme til. Den demokratiske debat er erstattet af magtkamp, stemmekøb og tendenser til voldelige sammenstød. Partiforeninger bliver erstattet af fanklubber. Det minder mindre og mindre om et demokrati," forklarer Jørgen Estrup.

Og det er den udvikling, som han sammen med blandt andre Bernhard Trier Frederiksen og Clara Halvorsen fra den Radikale styregruppe for flerpartisamarbejde gerne vil stoppe. Det er lettere sagt end gjort, men handlet, det har de. De tre har været i Ghana af flere omgange, hvor de i samarbejde med en lokal partner, Institute for Democratic Governance, har forsøgt at klæde syv små ghanesiske partier bedre på til at få indflydelse i den fastfrosne demokratiske situation.

"Jeg ser det som en slags public service-forpligtelse for os som et mindre parti i et velfungerende demokrati. Vi har masser af erfaringer at dele ud af. For eksempel om, hvordan de kan nå ud til nye medlemmer og vælgere. Og så er der et vigtigt grundvilkår, man har som lille parti, som vi især har lagt vægt på at hjælpe dem med at imødekomme. Nemlig, hvordan de syv små partier kan komme til at arbejde tættere samarbejde. Står de sammen, får de mulighed for at udfordre de store partier og vinde pladser i parlamentet," siger han.

Nødvendigt i en tid med nationalisme
Men hvad har projektet af relevans for medlemmer af Radikale Venstre?

"Et projekt som det her giver et konkret indblik i, hvad der skal til for at komme udviklingsproblemer til livs. Projektet viser, hvorfor det er så vigtigt at give udviklingsbistand til et land som Ghana, så færre tager turen over Middelhavet," siger Jørgen. Og til spørgsmålet om, hvorvidt projektet ikke bare en dråbe i havet, svarer han:

"Det er der ikke nogen tvivl om. Men i en tid hvor nationalisme i den grad breder sig, så er det den type af projekter, der skal til for at skabe en forståelse for, at verden hænger sammen. Hvis vi deler ansvaret, så kan vi også løse nogle problemer. Også selvom der er tonsvis af dem. Men vi kan ikke bare sidde stille og flette fingre. Vi er nødt til at engagere os. Radikale Venstre er et internationalt parti."

Ifølge Jørgen, så har erfaringsudvekslingerne allerede bidraget til at bremse voldstendenser under valgkampen i Ghana. Det glæder ham, og derfor håber han også meget, at projektet kan fortsætte i det nye år, og henviser til, hvor galt det står til i et land som Kenya i disse dage. Og noget tyder på, at den radikale styregruppe for flerpartisamarbejde kan fortsætte deres arbejde. Han ser flere tegn på, at den kommende evaluering af pilotprojektet bliver med positivt fortegn, så projektet kan blive permanent og skabe grobund for et alternativ til de to store partiers ensidige kamp om magten.

Fakta om projektet
  • Radikale Venstre har siden 2015 arbejdet sammen med Institute for Democratic Governance (IDEG)
  • Samarbejdet handler om at fremme det demokratiske situation i landet og give plads til små partier
  • Det ghanesiske demokrati er p.t. dysfunktionelt og to partier sidder alene på al indflydelse