Radikale Venstre protesterer over udemokratisk hastelovgivning, der strider mod retssikkerheden

Udtalelse fra Radikale Venstres hovedbestyrelsesmøde.
Radikale Venstre protesterer over, at den smalle Venstre-regering, sammen med S, K, LA og DF, mod al god demokratisk praksis desværre har valgt at haste vidtgående lovgivning på udlændingeområdet igennem. Lovgivning som blandt andet gør det lovligt at frihedsberøve mennesker på ubestemt tid uden at stille dem for en dommer. Der er tale om lovgivning, der ligner regler for undtagelsestilstand, men som varer ikke mindre end 4 år.

Folketinget har fået under et døgn til at behandle denne lovgivning, som strider mod principper for retssikkerhed, som vi normalt respekterer. Ingen uden for Christiansborg har reelt fået mulighed for at blive hørt, da høringsprocessen blev suspenderet. Vi mener, det er udtryk for panik, og det er reelt et angreb på vores demokrati.