Radikale Venstre vil afskaffe kontanthjælpsloftet

Kontanthjælpsloftet bidrager kun til at skabe flere fattige. Det kan vi ikke leve med. Børn skal ikke vokse op i fattigdom i et af verdens rigeste lande.
I disse dage er det et år siden, at kontanthjælpsloftet trådte i kraft.

Vi kan nu se, at det er gået som mange advarede om, da regeringen i sin tid fremlagde forslaget: Flere enlige forsørgere bliver sat fra hus og hjem. Der er kommet flere fattige blandt både børn og voksne.

Besparelserne rammer de svageste: Syge, hjemløse og ikke mindst børn af enlige forsørgere. Er du barn af en enlig forsøger på kontanthjælp, kan konsekvensen være, at din familie mister op mod 4.000 kroner om måneden i et budget, hvor alt luften typisk allerede er opbrugt. Det er uværdigt og bidrager kun til at skabe fattigdom for tusindvis af børn og voksne.

Det kan vi ikke leve med. For i et af verdens rigeste lande skal børn ikke vokse op i fattigdom. Og vi skal ikke lægge regningen i de mindste børneværelser i Danmark.
Derfor vil Radikale Venstre afskaffe kontanthjælpsloftet.

Et opslag delt af Radikale Venstre (@radikale) den

Vedtaget på Radikale Venstres hovedbestyrelsesmøde den 30. september 2017.