Radikale Venstre vil styrke Danmarks sikkerhed

Kampen mod terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet vinder vi ikke alene. Den kamp kan vi kun vinde med stærkere dansk deltagelse i EU-samarbejde. Derfor foreslår Radikale Venstre en sikkerhedsafstemning.
Med Brexit og usikkerheden om USA’s internationale engagement skal vi for Danmarks og Europas sikkerheds skyld blive en del af EU's forsvarssamarbejde og politisamarbejde.

Sådan lyder det fra Radikale Venstres politiske leder, Morten Østergaard, i forbindelse med Radikale Venstres Nytårsstævne, som har fokus på Danmarks rolle i verden.

- I en tid, hvor Putin blander sig i valg over hele Europa, Trump sætter spørgsmålstegn ved USA’s engagement i NATO, og UK forlader EU er spørgsmålet, hvad der gør os mest trygge? At vende det europæiske fællesskab ryggen, som DF ønsker - eller at knytte stærkere bånd til vores naboer? Jeg ønsker det sidste. Derfor skal Danmark med i EU’s forsvarssamarbejde og bekæmpe terror og kriminalitet via Europol, siger Morten Østergaard, politisk leder i Radikale Venstre.

- Vi har taget til efterretning, at danskerne ikke aktuelt ønsker at opgive retsforbeholdet. Men samtidig kan vi se, at vi går glip af at kunne få fuld gavn af Europols tekniske muligheder, som bekæmpelse af international kriminalitet og terror kræver. Derfor vil vi lade en dansk deltagelse i politisamarbejde indgå i en sikkerhedsafstemning, siger Morten Østergaard.

Forslaget indgår i Radikale Venstres valgprogram, FREMAD, der er 132 konkrete løsninger på virkelige problemer – og som samlet udstikker retningen mod et grønnere, friere og stærkere Danmark.