Regeringen løfter socialområdet med 1,75 mia. kr

Med udspillet ”Alle skal have reelt lige muligheder” vil Socialdemokraterne og Radikale Venstre afsætte 1,75 mia. kr. til socialområdet frem til 2020. Pengene bruges på en række konkrete initiativer, som blandt andet skal hjælpe udsatte børn og unge, hjemløse, voldsramte kvinder og borgere, der har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet.
Socialminister Manu Sareen siger:

”Det her handler om menneskeskæbner. Om at vi skal hjælpe de mennesker i vores samfund, som har det allersværest. Fordi menneskers baggrund ikke må afgøre deres fremtid. Og fordi alle skal være en del af fællesskabet. Det har vi kæmpet for i snart fire år i regeringen, og med udspillet i dag tager vi endnu et ambitiøst skridt.”

For Manu Sareen er et fortsat fokus på udsatte børn og unge afgørende. Regeringens udspil målretter ressourcer til ca. 4.000 anbragte børn mellem 12-17 år, så de bliver bedre rustet til uddannelsesforløb, der er nøglen til selvforsørgelse og et velfungerende voksenliv.

Udspillet præsenterer bl.a. følgende konkrete initiativer:
  • Øgede muligheder for at tilbageholde gravide misbrugere
  • Færre ulovlige magtanvendelser over for børn og unge
  • Flere kommuner skal deltage i hjemløsestrategi
  • Gældsrådgivning udvides til landsdækkende tilbud
  • Flere startboliger til unge med særlige behov
  • Flere tilbud om ambulant rådgivning til voldsramte