Rekord: vindenergi dækker 39 procent af Danmarks elforbrug

I 2014 udgjorde strøm fra vindmøller mere end 39 procent af Danmarks samlede elforbrug. Det er ny verdensrekord, og det højeste niveau nogensinde. ”Det er et vigtigt fremskidt mod et endnu vigtigere mål – nemlig at geare hele Danmarks energiforbrug til grøn omstilling, så vi kan bremse den globale opvarmning,” fastslår Radikale Venstres klimaordfører Andreas Steenberg.
Af Victoria-Louise Tilsted

39 procent af det danske elforbrug blev i 2014 dækket af vindenergi, hvilket er mere end en fordobling på blot ti år. Det viser, at det er realistisk at nå det politiske mål for år 2020, nemlig at 50 procent af elforbruget i Danmark bliver leveret fra vindenergi. Den radikale klimaordfører er begejstret:

”Danmark sætter ny verdensrekord, når vindenergien sidste år leverer hele 39 procent af vores el. Som radikal mener jeg, at vi skal droppe kul og olie og i stedet investere i en massiv udbygning af vindkraft. Det er vejen at gå for at stoppe global opvarmning. Samtidig er det innovativ erhvervspolitik, der skaber jobs. For dansk eksport af grønne løsninger og varer stiger eksplosivt. Vores ambitiøse energipolitik gør, at vi har en planet at leve på, men den er også svaret på, hvad vi skal leve af i Danmark,” siger Andreas Steenberg.

Grøn fremtid er prisen værd
Det har ikke blæst mere end normalt i 2014. Årsagen til den høje dækning fra vindenergi skyldes alene et større antal vindmøller som følge af politiske mål om grøn omstilling. I slutningen af 2013 begyndte produktionen af strøm for eksempelvis i 111 nye havvindmøller ud for øen Anholt i Kattegat.

”Fremskridtet i 2014 viser, at der håb forude. Det viser, at hvis vi handler, så skaber vi den nødvendige forandring. Vi når helt sikkert 2020-målene. Og det giver gå-på-mod frem mod år 2050, hvor alle partier i Folketinget, på nær Liberal Alliance, har indgået den mest ambitiøse energiaftale i verden. Aftalen skal sikre, at vi vinker definitivt farvel til kul, olie og benzin om senest 35 år,” fortæller den Radikale Venstres klimaordfører.

Stigningen i vindenergiens dækning af elforbruget viser, at Danmark er en frontløber indenfor grøn omstilling og i særdeleshed vindenergi. Det er en position, som den radikale politiker tillægger en stor betydning:

”Det er altafgørende, at vi fortsætter det arbejde og den tilgang til klimaforandringerne, som vi har i dag. Vi må aldrig nøjes med at gå lidt langsommere frem eller være knap så ambitiøse. De næste skridt bliver at få bæredygtig strøm ind i transport og varmeproduktion, som i øjeblikket stadig er kul og olie. Dansk Folkeparti har netop foreslået at bruge mere kul og olie. Det er billigere, siger de. Vi betragter den grønne energipolitik som en investering i fremtiden. Og det kan betale sig. Både fordi vi lever mere bæredygtigt, men også fordi vi skaber mange flere jobs.” afslutter Andreas Steenberg.

• I 2014 var 39 % af dansk elforbrug dækket af vindenergi
  • Det er ny verdensrekord og en fordobling over de sidste 10 år
  • I 2020 skal vindenergi dække 50 % af dansk elforbrug
  • I 2050 skal Danmark være fossilfri og 100 % omstillet til grøn energi
  • Artiklen er baseret på tal fra energinet.dk.

Omtalte personer

Andreas Steenberg MF