Radikale Venstre 30. june

Reportage fra Folkemødet 2014: Sol over Allinge

Den bornholmske sol viste sig fra sin bedste side, da det årlige folkemøde løb af stablen i Allinge fra d. 12 til d. 15. juni. For Radikale Venstre handlede årets festival om dialog med danskerne, om at sætte samtalen i fokus – og om at slå en tidligere skatteminister med ”I’m the Scatman”.
Af Jesper Boe Jensen

Der var i bogstaveligste forstand både sol over Gudhjem og Allinge, da årets folkemøde løb af stablen fra d. 12. til d. 15. juni. Vejrguderne havde forbarmet sig over den demokratiske festivitas, og solen skinnede på de mange tusind mennesker, der havde valgt at indfinde sig på Bornholm i disse dage. Faktisk kom der så mange, at Bornholms politikommissær endnu engang kunne melde om publikumsrekord med over 80.000 besøgende.

Hos Radikale Venstre nød man også godt af danskernes store interesse for Folkemødet. Ved næsten alle arrangementer i det radikale telt på den centrale Cirkusplads mødte tilhørerne talstærkt op, og flere gange måtte folk stimle sammen uden for teltdugen, da pladserne indenfor allerede var besat. Jo, det giver vist pote at være partiet, der lytter.

Spørg Radikale
Margrethe Vestager og Morten Østergaard havde fået æren af at skyde folkemødet i gang med det første politiske indslag på hovedscenen. Foran en propfyldt plæne lagde Morten Østergaard ud med at invitere Venstres allestedsnærværende næstformand Kristian Jensen til en radikal paradedisciplin, nemlig iPod-battle. Den tidligere og den nuværende skatteminister kæmpede det bedste, de havde lært og drillede hinanden med musikalske indslag med monetære undertoner. Kristian Jensen tog et stik hjem, da han spillede Beatles’ ”Taxman”, men den trumfede Morten Østergaard med ”I’m the Scatman” med Scatman John, og publikum klappede sejren hjem til den radikale næstformand.

Bagefter holdt Margrethe Vestager sin store folkemødetale. Hun talte om Danmark og Europa. Om at være dansk i hjertet og international i sindet. Om de udfordringer vi klarer bedst selv, og dem der kræver grænseoverskridende løsninger. Om ikke at være angst for Europa, men en aktiv del af det europæiske fællesskab.

Morten Østergaard rundede indslaget af ved at fortælle de mange tilhørere på Cirkuspladsen om Radikale Venstres nye sms-service, #SpørgRadikale:

Dialog og samtale i fokus
Nede i det radikale telt gik det løs med alverdens indslag, nogle seriøse, nogle mindre alvorlige. I løbet af de fire dage, folkemødet varede, var der ikke færre end 24 events i teltet. Alle havde de dialogen og samtalen i fokus, og flere valgte at reflektere over radikal selvforståelse i dansk politik anno 2014. Morten Østergaard inviterede til en snak om ”bedrevidende (kultur)radikale”, Ida Auken diskuterede, hvordan ”vi definerer visionen for den politiske midte”, og den radikale gruppeformand Christian Friis Bach drøftede centrumvenstresamarbejde med hans socialdemokratiske ditto Henrik Damm Kristensen.

Andre havde valgt at bruge deres teltarrangementer til at sætte fokus på specifikke politiske mærkesager. Blandt andet diskuterede Nadeem Farooq iværksætteri, Lone Loklindt talte om modebranchens miljøsynder, og Morten Helveg Petersen vendte endnu engang spørgsmålet om dansk deltagelse i EU med Dansk Folkepartis stemmesluger Morten Messerschmidt. Endelig lagde teltet også grund til en række debatter arrangeret af forskellige radikale profiler fra rundt omkring i landet. Tommy Petersen fra København satte søndag morgen fokus på LGBT-rettigheder i EU, borgmester i Rebild Leon Sebbelin talte om at være radikal uden for hovedstaden, og folketingskandidat på Vesterbro Karen Lumholt diskuterede, om dansk politik er ramt af en tillidskrise.

Festmiddag og nedpakning
Fredag aften inviterede Bornholms Radikale Venstre partiets MF’ere, sekretariatsansatte og andre interesserede til middag i det radikale telt. Over krebsehalesandwiches, lammefrikadeller, tzatziki og rabarbercupcakes blev det til gode snakke mellem radikale fra forskellige baggrunde og fra forskellige steder i landet. Både Radikale Venstres næstformand Emil Dyred, næstformand for den bornholmske bestyrelse, Matilde Lissau og folketingsgruppens formand Christian Friis Bach holdt taler om det gode samarbejde på tværs af partiet, på tværs af gruppe og bagland.

Søndag eftermiddag var det hele så pludselig slut igen. De mange tusind deltagere forlod festivalpladsen og begav sig i biler og bus bort fra Allinge, hen over Bornholm og for manges vedkommende videre hjem til resten af Danmark østpå. Det radikale plakater, strandflag og ”roll ups” blev rullet sammen og gemt væk sammen med teltdug og baduner – klar til at tage frem, når Radikale Venstre igen indtager folkemødet på Bornholm 11.-14. juni 2015.