Radikale Venstre 28. maj

Så er det nu!

Valget er udskrevet, kandidaterne er på vej til deres valgkredse, plakaterne sættes op i lygtepæle!
Vi har haft regeringsmagten i næsten 4 år, og vi kan godt være stolte over resultaterne. Danmark er ude af krisen. Ledigheden falder. Beskæftigelsen stiger. Og vækst og optimisme er tilbage. 38.000 flere mennesker er kommet i job de seneste par år, arbejdsløsheden er langt under gennemsnittet i Europa, og vi er nu officielt inde i et økonomisk opsving med udsigt til endnu bedre tider i de kommende måneder og år.

Vi har samtidigt lavet markante forbedringer for de fattigste i Danmark, hvor fattigdommen blandt danske børn er reduceret med en tredjedel. Vi har skabt forbedrede forhold for mindretal, hvad enten der er tale om flygtninges muligheder i Danmark, homoseksuelles ret til kirkelig vielse eller enlige forsørgeres adgang til arbejdsmarkedet. Vi har vedtaget verdens mest ambitiøse klima- og energiplan og investeret massivt i kollektiv trafik, hvor timeplan mellem de største byer og elektrificering af tognettet bliver til virkelighed over de kommende år.

Vi går til valg på at genvinde regeringsmagten, og vi har netop fremlagt sigtelinjerne for, hvordan vi ønsker at bruge det økonomiske råderum i den kommende valgperiode.

Og radikale visioner stopper ikke der. Vi har allerede varslet, at vi vil bede de danskere, der kan, om at bidrage lidt mere – og flytter skat fra arbejde til mursten, så vi kan investere endnu mere i grøn omstilling, uddannelse og de mennesker i vores samfund, som har det sværest. Ansvar og omtanke er det kit, der skal binde vores samfund sammen, og fremtiden skal være grøn.

Vi reformerer ikke for reformernes egen skyld. Vi gør det, fordi en sund langsigtet økonomiske udvikling giver os muligheden for at skabe det samfund, vi drømmer om. Vi vil prioritere dem, der har det største behov. Og vi vil sikre den grønne omstilling af Danmark.

I valgkampen skal vi vide, hver eneste stemme kan være den afgørende. Den sidste stemme kan være den, der gør, at regeringen kan fortsætte, eller at vi er placeret sådan, at vi kan indgå i relevante flertal. Derfor tæller hvert møde, hver flyer uddelt, hvert øjeblik vi kan få en dansker til at lytte, og hver stemme vi kan flytte. Det kan gøre forskellen for den kurs, Danmark kommer til at følge. Og det handler i sidste instans om mennesker.

God valgkamp!