23. januar

Sådan bliver du folketingskandidat

Hvert forår bliver der holdt generalforsamlinger i Radikale Venstres kommuneforeninger, hvor foreningens folketingskandidater opstilles og vælges. Hvis du går rundt med en folketingskandidat i maven, er det altså nu, du skal træffe beslutningen, om du skal kaste dig ud i det eller ej.
Formanden for Radikale Venstres kandidatnetværk, Sanne Bjørn, fortæller her om, hvordan man bliver folketingskandidat: ”Hvis du brænder for at blive kandidat, så spring ud i det, og prøv at stille op. Som kandidat kan man, selv om man ikke bliver valgt, være med til at skabe forandring. Og det er i bund og grund det, alle radikale på tværs af partiet brænder for.”

Hvordan bliver man folketingskandidat for Radikale Venstre?
Sanne Bjørn: ”Generalforsamlingen i en kommuneforening opstiller og vælger hvert forår en eller flere folketingskandidater til at repræsentere foreningen i storkredsen ved Folketingsvalg. Man kontakter typisk bestyrelsen og tilkendegiver, at man er interesseret i at være folketingskandidat. I Radikale Venstre kan man til alle poster opstille på selve mødet. Det er dog ofte en god idé, at afstemme sine egne forventninger med bestyrelsens forinden. Her kan man også blive klar over, om der er kampvalg til kandidaturerne.”

Hvad kræver det – skal man have en særlig viden, en bestemt uddannelse eller have arbejdet med noget specielt?
Sanne Bjørn: ”Det kræver ikke en bestemt uddannelse, arbejde eller viden at være kandidat. Det er dog en klar fordel, at man evner at profilere radikale synspunkter tydeligt, at man et villig til at stå på mål for radikal politik, og ikke mindst at man kan brænde igennem til mange mennesker. Ofte har radikale kandidater en eller flere mærkesager, man har en stor viden om, og som man brænder for. Det giver ofte en meget stærk gennemslagskraft.”

Hvor meget tid skal man sætte af til arbejdet med at blive kandidat? Og hvor meget kræver det at være kandidat?
Sanne Bjørn: ”Der kan ikke sættes et specifikt ugentligt timetal på et kandidatarbejdet, men som hovedregel skal man arbejde på at synliggøre sig imellem valg og gøre sig helt klart, at i månederne op til valg og i valgkampen er det meget arbejdskrævende. De fleste kandidater har fuldtidsarbejde og laver læserbreve, debatter, events mv. i deres fritid. En del kandidater profilerer sig i egne netværk og måske i arbejdssammenhæng. Man skal være robust og tåle noget blæsevejr som kandidat og være klar til at have en mening om det meste og tale med alle mennesker. Man stiller som kandidat sig selv til rådighed som offentlig person. Der er mange måder at være en god og synlig kandidat på, og i samspillet med de andre medlemmer i foreningen kan man lave en valgkamp, der passer til den man er, og de sager man gerne vil have profileret.”

Skal man have været medlem af partiet i et bestemt antal år, før man kan blive folketingskandidat?
Sanne Bjørn: ”Man skal ikke have været medlem i en bestemt årrække for at opstille som folketingskandidat. Ofte vil det dog være en fordel og forudsætning, at man har sat sig grundigt ind i partiets politik forinden. I sidste ende er det generalforsamlingen i kommuneforeningen, der beslutter, om de har tillid til ens evne som kandidat.”

Hvordan blev du selv folketingskandidat for Radikale Venstre?
Sanne Bjørn: ”Jeg opstillede i Silkeborg på generalforsamlingen i 2011 fire måneder før, der blev udskrevet valg, og blev valgt som en Silkeborgs to kandidater. Senere har jeg fået den tillid at blive valgt til også at repræsentere en af Viborgs to kredse. Jeg er derfor i dag opstillet i nabokredsene Silkeborg Nordkredsen og Viborg Østkredsen i henv. Silkeborg og Viborg kommuneforening.”

Hvad er dit råd til de radikale medlemmer derude med en folketingskandidat i maven, som i øjeblikket sidder og overvejer, om de skal stille op?
Sanne Bjørn: ”Hvis du brænder for at blive kandidat, så spring ud i det, og prøv at stille op. Det kan godt være du ikke bliver valgt første gang, men du får helt sikkert noget erfaring til den næste. Først og fremmest er det sjovt og spændende at udvikle politik og gøre den synlig sammen med andre. Som kandidat kan man også, selv om man ikke bliver valgt, være med til at skabe forandring. Og det er i bund og grund det alle radikale på tværs af partiet brænder for. At skabe forandring.”

Du er velkommen til at kontakte Sanne Bjørn på 27134440 eller sannebjoern@gmail.com, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere. Du kan også tage kontakt til den lokale kommuneforeningsformand. Her er man altid meget interesseret i at høre og fortælle mere. Du kan finde kontaktinfo på din kommuneforeningsformand her.