Samira Nawa: Vi skal huske de ledige

Vi skal i disse tider have et særligt blik for de ledige og den stigende ledighed i Danmark. Vi skal både sørge for, at så få som muligt bliver ramt af arbejdsløshed, og vi skal give en hjælpende hånd til dem, der allerede før krisen var jobsøgende. Vi kan ikke forvente, at man som ledig skal leve op til de sædvanlige rådighedskrav under de nuværende omstændigheder, siger Samira Nawa.
Af Kristian Stokholm

Hjælpepakke efter hjælpepakke bliver vedtaget i disse uger. Der bliver pumpet milliarder ud til danske virksomheder. Det sker blandt andet for at sikre, at der bliver holdt gang i hjulene, og at så få virksomheder som muligt må bukke under i coronakrisen. Men det sker også, fordi virksomhedernes overlevelse og velbefindende er en forudsætning for, at der ikke bliver uddelt flere fyresedler end højst nødvendigt i denne tid.

”Vi står i en sundhedskrise, og det er selvfølgelig vores førsteprioritet at bekæmpe den. Men den næste opgave er at sikre, at så mange som muligt også har et job at stå op til, når coronakrisen er sendt på tilbagetog. Samtlige hjælpepakker, vi vedtager i disse uger, har i sidste ende det formål. Så få danskere som muligt skal få en fyreseddel i hånden”, siger beskæftigelsesordfører Samira Nawa.

”Vi kan umuligt forhindre, at mange mennesker mister deres job. Det kan vi jo allerede se i tallene. Vi skal bare gøre alt, der står i vores magt, for at det sker for så få mennesker, som overhovedet muligt. Det betyder rigtig meget i familierne, at de oven i alt det andet ikke også skal tænke på, om far eller mor mon får en fyreseddel stukket i hånden i morgen eller i næste uge. Vi har en opgave i at skabe så meget tryghed som muligt”.

Det er dog også vigtigt at have blik for de danskere, der allerede er ledige, mener Samira Nawa. Det er ikke blevet dyrere at være ledig, men det er blevet betydeligt sværere at finde et arbejde. Derfor skal vi både justere vores rådighedskrav til de ledige og forlænge dagperioden. Meget af det er allerede gjort.

”En af de første ting, vi vedtog på beskæftigelsesområdet, var at hive tre måneder ud af ligningen i dagpengeretten. Det vil sige, at marts, april og maj i år ganske enkelt ikke tæller med i din dagpengeperiode på to år. Og vi har også midlertidigt fjernet rådighedsforpligtelsen. Når det meste af samfundet er lukket ned, kan vi selvfølgelig ikke forvente af de ledige, at de alligevel skal gå fra jobsamtale til jobsamtale”, siger Samira Nawa, der dog savner lignende tiltag over for kontanthjælpsmodtagerne:

”Det har desværre været noget sværere at få resten af Folketinget med på, at vi også skal hjælpe kontanthjælpsmodtagerne. Det er for eksempel oplagt, at vi suspenderer 225 timers-reglen”.

225 timers-reglen er en regel, der siger, at jobparate kontanthjælpsmodtagere skal arbejde minimum 225 timer om året. Ellers risikerer de at blive skåret i kontanthjælpen.

”Hvis vi først har sagt, at vi ikke kan forvente af dagpengemodtagerne, at de skal finde arbejde i denne tid, så kan vi selvsagt heller ikke forvente det af kontanthjælpsmodtagerne. Vi har derfor i lang tid presset hårdt på for, at vi skulle suspendere 225-timers reglen. Og presset lader langt om længe til at være lykkedes."

"Mandag meldte beskæftigelsesministeren ud, at Socialdemokratiet nu også vil afskaffe reglen, og selv Venstre har i dag meldt sig på vores hold. Det er jeg rigtig glad for – det viser, at der er behov for et stærkt og vedholdende radikalt fokus. Og at det virker”, siger Samira Nawa, inden hun afslutter:

”Men sandheden er også, at vi er dybt afhængige af input ude fra. Det er vi altid, og det er vi især i disse tider, hvor så meget lovgivning og så mange hjælpepakker hastes igennem. Sandheden er jo, at vi jo også kun selv blev opmærksomme på problematikken om 225 timers-reglen i corona-tiden, fordi gode organisationer og borgere henvendte sig til os. Så det handler virkelig om at råbe op, hvis man som borger føler sig overset eller mener, at der er blinde vinkler i de forslag og aftaler, de ryger ud fra Christiansborg. Der bliver lyttet”.