Tid & Sted

Proviantgården, Christiansborg Rigsdagsgården 7
1218 København

09. oktober

Seminar: Danmarks udenrigspolitiske placering i en uforudsigelig verden

Det forekommer umuligt at forudsige, hvor Europa står i verden om fem til ti år. Tilstanden lige nu er, at EU fragmenterer, mens USA er på global retræte, Kina vokser i økonomisk og militær styrke, Rusland gør det sværere for alle omkring sig, og Mellemøsten og Afrika befinder sig i dyb usikkerhed.

Hvordan skal et lille velstående land i Nordeuropa navigere i en uforudsigelig verden?

Analytikere taler om, at verden er ved at blive domineret af en tripolær ’orden’, hvor USA, Rusland og Kina bestemmer rigtig meget og i nogle sammenhænge sætter EU skakmat.

USA og Kina er klodens to vigtigste økonomiske magter. Hver for sig er de uundværlige for verdensøkonomien - som to vinger på et fly. Uanset den aktuelle handelskrig eksisterer der en symbiose imellem dem, som gør det svært for den ene at eksistere uden den anden.

Rusland er under Putin blevet mere selvbevidst og markerer sig på forskellig vis i Danmarks nærområde. Men kombinationen af Trump, Putin og Xi Jinping gør det svært at være europæer. De to førstnævnte repræsenterer uforudsigelighed, mens Kina fremtræder som den eneste stormagt med en ’Grand Strategy’ for sin plads i verden, tydeligst manifesteret af de såkaldte silkevejsplaner kendt som Belt and Road.

På baggrund af denne tilstandsbeskrivelse inviterer Radikale Venstres Internationale Udvalg til udenrigspolitisk seminar på Christiansborg med følgende indhold og oplægsholdere:

13.30: Velkomst
v/ formand for Radikale Venstres Internationalt udvalg, Charlotte Burgess med de hovedspørgsmål vi gerne ser besvaret – v/ Redaktør ved Politiken, Flemming Ytzen.

13.50: Den nye tripolære verdensorden og ’America First’
v/Seniorforsker Hans Mouritzen, DIIS. (10 min. spørgsmål fra salen)

14.30: Perspektiver for dansk udenrigspolitik
v/ Martin Lidegaard, udenrigsordfører for Radikale Venstre (10 min. spørgsmål fra salen)

Kort pause

15:00: Hvad vil Rusland med Europa?
v/historiker og brigadegeneral Michael H. Clemmesen, grundlægger og første leder af det fælles baltiske militærakademi. (10 min. spørgsmål fra salen)

16:00: Et fragmenteret EU efter BREXIT
v/ seniorforsker Maja Kluger Dionigi, Tænketanken Europa (10 min. spørgsmål fra salen)

16.50: De nye silkeveje fra Kina til fremtidens panda-stater
v/Flemming Ytzen

17.20: Hvor efterlader alt dette Danmark?
Paneldebat med oplægsholdere

18.00: Opsamling og konklusion
v/Charlotte Burgess og Flemming Ytzen

Der vil være en sandwich og et glas vin/vand efter seminaret.

Mødet gennemføres med støtte fra Lannung Fonden.

Tilmeld dig her: https://podio.com/webforms/23513902/1688390
Tilmelding senest den 4. november.

Medlemmer af Radikale Venstre kan få rejserefusion efter de sædvanlige regler: Der refunderes den del af rejseudgiften med offentlige transportmidler (billigste rejseform excl. pladsbillet), som overstiger 150 kr.

Omtalte personer

Martin Lidegaard MF