SKAT skal – igen – gøre Danmark stærkere

Vi må ikke vende det blinde øje til det, der er sket. Inddrivelsen af skattegæld har med IT-projektet EFI været for dårlig og direkte ulovlig i mange tilfælde. Jeg mener, at vi har en fælles pligt – på tværs af højre, venstre, rød og blå – til sammen at få rettet op på SKAT.
Jeg har foreslået, at der gennemføres grundige undersøgelser, af de skandaler der har præget skatteopkrævningen i de seneste år. Ikke for at gennemføre en heksejagt, men fordi vi som ansvarlige politikere simpelthen skal turde se fejl og forkerte beslutninger i øjnene. Vi skal lære af fortidens fejl, så vi ikke gentager dem i fremtiden. Med også Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti ombord har regeringen i dag ikke haft andet valg end at tilslutte sig en kommissionsundersøgelse.

Rodet i SKAT er den største økonomiske skandale i dansk politik i dette århundrede. Frustrationen hos de mange danskere, der betaler deres skat og skyldige bøder, er naturligt nok til at tage og føle på.

Og vi må ikke vende det blinde øje til det, der er sket. Inddrivelsen af skattegæld har med IT-projektet EFI været for dårlig og direkte ulovlig i mange tilfælde. Manglende kontrol har ført til at kriminelle har kunnet svindle sig til uhyre summer i skatterefusioner. Milliarder af kroner, som kunne være brugt på skoler, uddannelse og velfærd er gået tabt.

Da omfanget af udbyttesagen blev kendt, drøftede regeringen og folketingets partier, hvordan sagen skulle undersøges. Vi radikale endte med at tabe vores ønske om en kommissionsundersøgelse, frem for den mindre forpligtende advokatundersøgelse. De større partier ville noget andet.

Men med afdækningen af problemerne med IT-projektet EFI, virker det som om alvoren er ved at gå op for de fleste - også på Christiansborg. EFI-projektet blev igangsat helt tilbage i 2005 som en forenkling af skatteinddrivelsen. Men trods talrige problemer med systemet blev stikket til systemet først trukket i 2015.

Jeg var skatteminister fra februar til september 2014. Og ligesom mine otte ministerkollegaer siden 2001 har jeg naturligvis et medansvar for, hvor SKAT er i dag. Ingen tvivl om det. Det har vi alle. Fra SF over Socialdemokratiet til Venstre. Vi har alle været der. Haft det overordnede ansvar. Det er vores. Det må vi tage på os. Og jeg tror, det er afgørende for både tilliden til SKAT og til Christiansborg, at vi nu får en kommissionsundersøgelse af skatteskandalen.

I min korte tid som skatteminister stiftede jeg selv bekendtskab med systemet, da en række tilgodehavender blev forældede og dermed tabt for staten. Vi satte tommeskruerne på leverandøren med de bøder, kontrakten gav mulighed for. Og vi tilførte personale til manuel inddrivelse. Det er beslutninger, jeg vedkender mig og står på mål for. Men i dag hvor vi ved, at systemet aldrig kom til at fungere, står det mig klart, at vi skulle have trukket stikket til systemet allerede dengang.

Vi skal have undersøgt til bunds, hvad der er gået galt. Ikke for at sætte folk i gabestok, men for at sikre at vi lærer af det. Og for at befolkningen ikke efterlades med en følelse af, at vi ikke tør kigge i bakspejlet af frygt for, hvad vi vil se. Der er næppe nogen, der med overlæg har truffet beslutninger, der har kostet milliarder i skatteindtægter. Men man får brug for både det blinde øje og det døve øre for ikke i dag at kunne se, at der burde have været handlet anderledes. Det må være i alles interesse at komme til bunds i.

Vi er en bred kreds af partier, der har påtaget os opgaven med at få ryddet op og skabt en ny struktur for SKAT fra Dansk Folkeparti over regeringen til Socialdemokraterne og os radikale. Jeg synes, det har en stor værdi for vores folkestyre, at så mange partier på tværs af de politiske skel melder sig klar til en svær opgave. Der skal bevilges flere penge, skabes en ny struktur og få de rigtige folk rekrutteret. Men vi skal have alle redskaberne frem. Også de undersøgelser, der måske kan gøre ondt, når fejl bliver afdækket.

Jeg mener, at vi har en fælles pligt – på tværs af højre, venstre, rød og blå – til sammen at få rettet op på SKAT. Når vi kan forenes om oprydningsarbejdet, der skal genskabe et SKAT, vi kan have tillid til, må vi også kunne enes om at udrede fortidens synder.
Det manglede bare.