Slut med boligkaos: Byg 20.000 hjem til unge

Vi vil oprette en ungdomsboligfond, der skal finansieres ved at fjerne skattefordelene ved forældrekøb.
Flere unge tager heldigvis en uddannelse, men antallet af boliger er ikke fulgt med. Det skaber boligkaos for unge, og dét vil vi løse med en ungdomsboligfond.

Fonden skal i første omgang løbe i 10 år og medfinansiere 2000 ungdomsboliger årligt - altså i alt 20.000 boliger.

- Det er udmærket, at en by fx sætter containerboliger op, men det skal være slut med lappeløsninger. Vi er nødt til at have en mekanisme, så der bliver bygget nye, små ungdomsboliger mere permanent i de store studiebyer. For det her problem går ikke væk - og det skal heller ikke gå væk. Vi vil faktisk gerne have flere studerende, siger uddannelsesordfører Sofie Carsten Nielsen.

Det er Radikale Venstres vision, at alle unge får en tryg boligsituation - uanset deres baggrund. Og at vi kan skabe et boligmarked, hvor alle kan være med.

Slut med skatterabatter på forældrekøb

Pengene til nye ungdomsboliger skal findes ved at fjerne de lukrative skattefordele ved forældrekøb, så alle unge får mere lige muligheder for at få tag overhovedet, når de flytter til en ny by for at studere.

- Det er ikke fordi, vi synes, man ikke må købe en lejlighed til sine børn. Men der er bare nogle meget gunstige skatteregler på det her område. Vi synes ikke kun, det skal være unge med rige forældre, der skal have adgang til boliger, siger Sofie Carsten Nielsen.

Forældre skal naturligvis fortsat kunne købe en lejlighed og leje den ud til deres børn. De skal blot betale skat på samme vilkår som de fleste andre udlejere.

Ved at afskaffe de særligt gunstige beskatningsregler ved forældrekøb kan vi bruge 285 millioner kroner årligt på ungdomsboligfonden, så fonden kan give kommunerne et stærkt incitament til at bygge flere almene ungdomsboliger. Støtten skal gå til udvalgte kommuner, hvor manglen på boliger for unge er størst.

Mange unge oplever at skifte adresse 7-8 gange, før deres studie er fuldendt. Det er ikke holdbart, og derfor lancerer vi dette udspil, så alle unge får en tryg boligsituation.