Sommergruppemøde med begejstring og kampklare kandidater | Radikale Venstre

Sommergruppemøde med begejstring og kampklare kandidater

Radikale Venstres årlige sommergruppemøde løb af stablen d. 18.-19- august i Nyborg. Her samledes radikale folketingsmedlemmer og kandidater for at diskutere politik, visioner og valgkamp. På sommergruppemødet fik gruppen også konstitueret sig. Det betød en plads i gruppeledelsen for den nye gruppesekretær Marlene Borst Hansen. Her tager hun os med om bag kulisserne og fortæller, hvad der diskuteret i de augustdage på Fyn.
Af Marlene Borst Hansen

Den bedste måde at starte op efter en dejlig sommerferie er at mødes med sine kollegaer og partifæller og bruge 1 ½ døgn på det, som interesserer os alle allermest i hele verden: at diskutere politik og have tid til at kunne løfte blikket og kunne dele visioner om, hvordan Danmark og verden bliver et endnu bedre sted.

For det er jo derfor, vi er politikere. Alle som én.

Politisk diskussion og hjerteblod
Og der var rigtig mange gode diskussioner og drøftelser på årets sommergruppemøde. Vi indledte med en længere snak om sommerens politiske dagsordener, og her fyldte den udenrigspolitiske dagsorden naturligvis en stor del. Jeg tror, der var mange, der havde haft det som mig, nemlig paradokset i at sidde på en rolig plet, med et glas vin i hånden omgivet af sin familie, samtidig med at avisen på bordet og radioen var fyldt med historier om, at andre mennesker – ikke specielt langt fra os – dør, lemlæstes eller mister deres allernærmeste.  Det paradoks og diskussionen om, hvad vi som danske politikere og ikke mindst et parti, som har udenrigsministerposten, kan gøre ved situationen, fyldte meget på sommergruppemødet.

Så havde vi naturligvis også en snak om udlændinge, ikke mindst i lyset af, at Venstre jo åbenbart ønsker at gøre dette til valgkampen største tema. Debatten var ikke lang og intens. Gruppen var meget enige, og vi står, hvor vi altid har stået. Vi synes, det er helt rimeligt, at man som dansker kan gifte sig med hvem, man vil – også selvom man er yngre end 24 år – og vi er sikre på, at virksomhederne er de bedste til at vurdere, hvilke medarbejdere de ønsker at ansætte, og at det ikke bør være politikere, der på forhånd beslutter hvilke lande, vi helst ser, virksomhederne rekrutterer medarbejde fra.

Endelig havde vi også social mobilitet på dagsordenen, og det var tydeligt, at det var hjerteblod for hele gruppen at gøre endnu mere for, at alle mennesker i vores land kan være en del af vores fællesskab, og at vi alle har en forpligtelse og et ansvar til at hjælpe hertil. Vi har i mange år kæmpet for at bryde den sociale arv i uddannelsessystemet, og det er en udvikling, vi vil følge helt tæt. Men vi må også konstatere, at der er en meget stor ulighed, når det drejer sig om sundhed. Fx er der 10 års forskel i middellevetid mellem den rigeste fjerdedel og den fattigste fjerdedel af danske mænd.

Nye ansigter på posterne
Ud over politiske drøftelser bruger vi også sommergruppemødet til at konstituere os og bl.a. vælge Margrethe Vestager som politisk leder. Men i år skulle vi have en større kabale til at gå op, idet Christian Friis Bach jo har forladt gruppe og Folketing for at tiltræde en international toppost i FN.

Det betød, at vi skulle vælge en ny gruppeformand, og at en ny skulle vælges til gruppeledelsen. Camilla Hersom blev valgt til ny gruppeformand, og folketingsgruppen valgte mig som nyt medlem af gruppeledelsen. Det er jeg utrolig stolt og glad for, og jeg vil i den rolle forsøge at skabe endnu bedre sammenhæng mellem folketingsgruppe og bagland. Ikke mindst i forhold til de mange, både kandidater og medlemmer, som nu inden for det næste år skal ud og føre valgkamp for vores parti.

Folketingsvalget vindes ikke af Folketingsgruppen. Vi kan gøre en del, og vi har bedre adgang til de fleste medier, men valget og mandaterne vindes ved, at alle radikale i hele landet kæmper for partiet. Det kan være ved at nævne os ved frokosten på arbejdspladsen, dele flyers ud på villavejen eller skrive læserindlæg. Der er brug for alle kræfter. Jeg vil arbejde for at få baglandsinput præsenteret for gruppen, men også for at få gruppens diskussioner, overvejelser og beslutninger formidlet rundt i hele landet. Og min dør, mail og telefon står åben for alle henvendelser.

Derfor var sommergruppemødets dag 2 også en fantastisk dag. Her kom de fleste radikale folketingskandidater, og vi havde rigtig gode drøftelser, både om politik og valgkamp. Det var skønt at opleve så stor entusiasme og begejstring, og jeg er sikker på, at Radikale Venstre bliver et parti, som kommer til at fylde meget i valgkampen og i tiden frem hertil. Vi har de bedste kandidater, og de har alle en masse på hjerte og visioner om et endnu bedre Danmark.