Stå fast og stå sammen

En uskyldig og forsvarsløs mand er i dag blevet dræbt i hvad alt tyder på er en terrorhandling. Samtidig er tre betjente såret. Radikale Venstres politiske leder, Morten Østergaard, sender sine tanker og sin støtte til de pårørende til den afdøde og til de sårede betjente. Samtidig giver han sin fulde opbakning til politiets indsats og opfordrer danskerne til at stå sammen.
”Først og fremmest går mine tanker til de pårørende til manden, der i dag har mistet livet i dette kujonagtige angreb. Det er så helt igennem meningsløst, og der findes i disse timer ingen ord, ingen trøst og der vil aldrig komme en god forklaring på, at denne mand skulle miste livet under en fredelig debat om en af grundstenene i vores demokratiske samfund, nemlig ytringsfriheden,” siger Morten Østergaard.

Politiet har hidtil få oplysninger om gerningsmand og eventuelle motiver, men det efterforskes som en terrorhandling.

”I disse timer handler det først og fremmest om at få fanget gerningsmændene, og jeg har fuld tillid til politiet og efterretningstjenesten og opfordrer til at alle med relevante informationer giver dem videre til politiet via 114”.

Morten Østergaard opfordrer samtidig danskerne til at stå sammen om de danske, demokratiske værdier.

”Alt tyder på, at det var en terrorhandling, og når et fredeligt debatmøde kan ende i skyderi og et mistet liv, så mener jeg, det er vigtigt, at vi alle sender et signal om, at vi aldrig vil gå på kompromis med de værdier, der er Danmarks og alle demokratiske samfunds hjørnesten. Vi skal insistere på, at Danmark skal forblive et samfund, der er baseret på gensidig tillid og respekt, og hvor man kan mødes alle steder frit og diskutere alle emner frit. Vi vil ikke lade os skræmme eller trynes til stilhed. Vi står fast og står sammen,” siger Morten Østergaard.

Kontakt:
Særlig rådgiver Philip Flores, tlf. 2237 1745