Stop svindlen med skattekronerne - flere ansatte i SKAT

Udtalelse vedtaget af Radikale Venstres Hovedbestyrelse den 12. marts 2016.
Gennem nogle årtier har SKAT/Skatteministeriet lidt under en række omstruktureringer, udflytninger, it-skandaler og besparelser på personaleområdet. En række dygtige medarbejdere har mistet deres job og SKAT har ikke i tilstrækkelig grad kunnet opfylde sin rolle i samfundet. Borgerne mister deres tillid til systemet, og skattesvindel samt manglende inddrivelse af udestående skat mv. er forekommet i endog meget stort omfang.

Radikale Venstre ser det som bydende nødvendigt, at der sker en reorganisering, at der ansættes yderligere kvalificeret personale til at afhjælpe situationen, og tilføres yderligere ressourcer i øvrigt, så befolkningen igen kan få tillid til en væsentlig organisation til opretholdelse af velfærdssamfundet. Ligeledes bør hovedårsagerne til problemerne i SKAT belyses, således at vi kan lære til fremtiden.