Styrket public service er klog sikkerhedspolitik

Public service er vigtigere end nogensinde. Som ammunition for vores kritiske sans. Og som bolværk for vores demokrati. Public service gør Danmark klogere og stærkere.
Men mediebilledet bliver i stigende grad forurenet af falske nyheder og vores public service er under pres.

Radikale Venstre foreslår derfor at styrke de uafhængige mediers public service forpligtigelser og vilkår som et værn mod propaganda, fake-news og ekstremisme. Samtidig ønsker vi, at Danmark opretter et agentur mod falske nyheder.

Styrket cyberforsvar mod hackerangreb og mediebåret propaganda
I næste sæson skal Folketinget forhandle både forsvarsforlig og medieforlig. De forhandlinger skal sikre, at vi gør Danmark stærkere. Ikke mindst i forhold til vores reelle fjender. I Radikale Venstre ønsker vi, at vores cyberforsvar styrkes. Vi vil opruste massivt mod hackerangreb og mediebåret propaganda, der har til formål at skade vores demokrati.

Stærke uafhængige medier og public service som værn mod fake news
Radikale Venstre vil – stik mod regeringens forhåndstilkendegivelser – styrke de kritiske uafhængige medier. Det skal ske i forbindelse med medieforhandlinger. Og som værn mod propaganda, fake-news og ekstremisme.

Radikale går til forhandlingerne for at styrke public service og kritisk nyhedsjournalistik. Det kræver et mangfoldigt mediebillede og stærke uafhængige aktører - herunder DR. Samtidig kan vi ikke kan se fornuften i at privatisere TV2.

Agentur mod falske nyheder
I sportens verden sætter Anti Doping Danmark ind mod snyd. Vi ønsker et tilsvarende agentur i mediernes verden. Et agentur, der identificerer og bekæmper spredningen af falske nyheder. Ikke i konkurrence med pressenævnet, der fortsat skal behandle klager over pressen, men som supplement.

Inspirationen kommer fra EU, hvor man i 2014 oprettede et agentur til at håndtere russisk sponsorerede misinformations kampagner målrettet europæiske valgkampe. ”East Stratcom Task Force” har trods begrænsede ressourcer haft moderat succes med at identificere, analysere, slå ned på og korrigere falske nyhedshistorier om bl.a. hadforbrydelser udført af flygtninge i Tyskland.

Radikale Venstre foreslår konkret, at der i tilknytning til en dansk vidensinstitution oprettes et agentur mod falske nyheder, der bl.a. får til formål, at:

• Identificere og vurdere falske nyheder målrettet Danmark i samarbejde med East Stratcom Task Force og andre relevante aktører.
  • Udarbejde modsvar og korrigere falske nyhedshistorier i Danmark.

Det foreslås, at der årligt afsættes 10 mio. kr. til at drive agenturet, og at midlerne findes i forbindelse med de kommende medieforhandlinger.