Tre millioner i arbejde

Vi har lavet reformer, som har fået flere mennesker i arbejde. Mennesker, der har opbrugt retten til dagpenge, skal ikke stå uden forsørgelsesgrundlag. En tredjedel har fået nyt job, mange er kommet i uddannelse og nogle er gået over til andre offentlige ydelser.

Uden reformerne af efterløn og dagpenge skulle vi spare 7,5 milliarder kroner. Nu har vi i stedet 39 milliarder. Penge vi kan bruge på de mest udsatte i Danmark. Det er derfor, vi siger, at hvis man kan, så skal man. Vores ambition er, at mindst 3 millioner mennesker hele tiden er i arbejde i Danmark. Det er godt for den enkelte, og det er godt for fællesskabet.

Vi er på vej ind i et økonomisk opsving. Vi skaber job. Men flere virksomheder har stillinger, de ikke kan få besat. Det er et stort problem. Vi vil sikre, at de ledige jobs, der er, bliver besat. Vi vil ikke ende i en situation, hvor jobs rykker til udlandet, fordi de ikke blev besat af de alt for mange ledige, der stadig er i Danmark.

Derfor vil vi lave et langtidsholdbart dagpengesystem, som bidrager til, at flere kommer i arbejde – i hvert fald ikke det modsatte.