Uddannelse er det vigtigste

Vores børn skal vokse op med tillid til sig selv og til hinanden. Det kræver, at alle børn i hele Danmark får en god opvækst og en god uddannelse. Derfor er vi lodret imod regeringens systematiske besparelser på netop de områder, der betyder allermest for vores børn.
Regeringen lægger op til at spare mere end 10 mia. kr. på uddannelse frem mod 2020. For regeringen er uddannelse blevet en pengebrønd, hvorfra man fisker penge op, hver gang et hul i budgetterne skal lukkes. Der skæres i daginstitutioner og folkeskoler. Hver tiende gymnasielærer bliver fyret i disse måneder, og også her går det hårdt ud over landdistrikterne, der får sværere ved at fastholde de unge. De videregående uddannelser bliver generelt forringet.

Med vores 2025-plan prioriterer vi, så der kan rettes op denne fejlslagne kurs, ligesom vi prioriterer at undgå forringelser af de mest sårbare familiers økonomi. Vores ambition er at veksle besparelser til ekstra investeringer, så vi kan styrke uddannelse fra abc til phd i hele Danmark.

Alle børn har fortjent en god opvækst, uanset baggrund og postnummer. For os er uddannelse et mål i sig selv. Fordi uddannelse er et middel for mennesker til at opnå en bedre tilværelse. Uddannelse giver vores børn indsigt, troen på dem selv og frem for alt flere muligheder. For den enkelte, for Danmark og for fremtiden.