23. januar

Vær med

Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil…
…være aktiv og give partiet en hjælpende hånd?
Uden medlemmer der bidrager aktivt, enten i foreninger, på kampagner, som kandidater eller i programarbejdet, har Radikale Venstre ikke et fundament at stå på. Derfor er det så vigtigt, at vi har medlemmer, der gerne vil bidrage. Som medlem er du tilknyttet en kommuneforening. Hver kommuneforening har en formand og en bestyrelse. Hvis du gerne vil være aktiv, skal du rette kontakt til formanden i din kommuneforening. Du finder en oversigt med kontaktinfo på vores formænd her.

I foreningerne bliver der løbende holdt møder og arrangementer, hvor det er muligt at være med og melde sig til forskellige opgaver. Ofte vil der være en opgave, der passer til dine interesserer og den tid, du har til rådighed. Op til kommunalvalg, regionsvalg, europaparlamentsvalg og folketingsvalg vil der desuden være mulighed for at være tilknyttet foreningens eller de enkelte folketingskandidaters kampagne. Hvis du er i tvivl om dine muligheder, kan du altid kontakte Radikale Venstres sekretariat  på radikale@radikale.dk eller telefon 3337 4747.

…støtte Radikale Venstres valgfond?
Radikale Venstre har oprettet en valgfond, som alle medlemmer og andre interesserede kan indbetale til. Midlerne i valgfonden er et uundværligt bidrag til Radikale Venstres valgkamp og går bl.a. til: annoncering online og i gadebilledet, materialer og foldere, uddannelse af vores kandidater og meget mere. Via linket nedenfor kan du gøre som knap 1.000 andre radikale medlemmer og betale et fast, månedligt beløb til valgfonden.

…deltage i politikudvikling?
I Radikale Venstre er der mange muligheder for at deltage i politikudvikling. En af de mest oplagte måder at gøre det på er ved at deltage i et eller flere af Radikale Venstres udvalg. På møderne i Radikale Venstre hovedbestyrelse nedsættes der løbende udvalg indenfor forskellige politiske områder. Derudover findes en række faste udvalg. Du kan læse mere om udvalgene, og hvordan du deltager i deres arbejde her.

… stille op som kandidat for Radikale Venstre?
Hvis du ønsker at stille op som kandidat, skal du kontakte din lokale formand for at høre om reglerne i din storkreds. Kandidater vælges lokalt på typisk på en generalforsamling eller opstillingsmøde i foråret. Du kan læse meget mere om, hvordan man bliver kandidat og hvad det kræver her.

…deltage i Radikale Venstres landsmøde?
Landsmødet er Radikale Venstres øverste myndighed. Landsmødet afholdes én gang om året typisk en weekend i midten af september på Hotel Nyborg Strand på Fyn. Der åbnes for tilmelding til landsmødet nogle måneder før dets afholdelse. Som medlem af Radikale Venstre har du adgang og automatisk taleret på landsmødet.

På landsmødet kan man opleve taler, politisk debat, hyggeligt samvær og en fest lørdag aften. Derudover er der afstemning om de såkaldte resolutioner, som er korte politiske udtalelser, der gælder som landsforbundets politik de næste to år. Derudover er der valg til formands- og næstformandsposten. Hver kommuneforening vælger på den årlige generalforsamling om foråret et antal delegerede, som sendes til landsmødet. Det er kun disse, som har stemmeret.

Kontakt din kommuneforeningsformand, hvis du gerne vil være delegeret.