Velfærd | Radikale Venstre

Velfærd

Radikale Venstre har spillet en væsentlig rolle i opbygningen af det velfærdssamfund, som vi kender og holder af. Vi vil udvikle – ikke afvikle – velfærden. Vi skal løbende udvikle vores velfærd i takt med at der eksempelvis bliver flere ældre og patienter på danske sygehuse.
Vi gør det bedre for vores børn
Radikale Venstre har en vision for et bedre samfund i dag og for den næste generation. Vi ønsker at give et samfund videre til vores børn, der er endnu bedre end det, vi fik. Det gør vi, fordi alle forældre ønsker deres børn et godt liv. Men også fordi vores børn er den mest dyrebare ressource, vi har. Den skal vi passe på. Den skal vi investere i.

Derfor skal velfærdssamfundet slå til for at bekæmpe fattigdom og marginalisering. Heldigvis har vi et godt udgangspunkt. Danmark er præget af stor økonomisk lighed og en lang tradition for at tage hånd om socialt udsatte. Og vores fri og lige adgang til sundhed og uddannelse giver os som borgere gode muligheder og adgang på vigtige områder.

Fremtidens velfærd handler om at være noget for nogen
Radikale Venstre ønsker fortsat, at der skal være et ordentligt serviceniveau på vores skoler, hospitaler og ældrepleje. I de kommende år vil presset på de offentlige institutioner øges fordi flere ældre vil efterspørge en bedre service, flere flygtninge skal integreres og børn og unge skal rustes bedre til fremtiden. Det kræver yderligere investeringer, som vi er villige til at prioritere.

Men det er ikke kun omfanget af investeringer, der er afgørende. Det er også kvaliteten. Fremtidens velfærd handler om mennesker. Om engagerede offentlige ansatte, som har friheden til at se hver enkelt af os. Om folkelige fællesskaber, der skaber en værdi, vi aldrig kan få fra det offentlige. Om medborgerskab, relationer og samfundssind, der rækker længere end skatten. Det er velfærd, hvor udgangspunktet ikke er noget for noget – men at flere kan være noget for nogen.

Vi skal udvikle vores velfærdssamfund
Radikale Venstre står for en politik, hvor vi med ansvarlige reformer og holdbar økonomisk politik kan skabe råderum til at videreudvikle og investere i velfærden frem mod 2025. Den politik skal vi fortsætte med. Der er hele tiden behov for at justere og se på, hvordan vi gør tingene smartere. Radikale Venstre har derfor fremlagt en 2025-plan, der med reformer og ansvarlig økonomisk politik gør os i stand til at sikre velfærden fremover.