Vi kan ændre vejrudsigten, hvis vi handler nu

"Vejrudsigten behøver ikke at være så alvorlig, som DMI og FNs klimapanel advarer imod. For heldigvis kan vi ændre udsigten, hvis vi handler med det samme. Vi er præcis den generation, der stadig kan nå at ændre vejrbilledet for år 2100. Hvis vi beslutter os til at bruge mere vedvarende energi og bestræbe os på at spare på energien. Det mener jeg vi skal, og glædeligvis er resten af EU enig."
Af Rasmus Helveg Petersen, klima- energi- og bygningsminister

I sidste uge forudsagde DMI vejrudsigten for år 2100, og netop nu lægger FNs klimapanel sidste hånd på deres udsigt for verdensvejret.
Det er dyster læsning. Når vores børn bliver gamle, vil den danske sommer ikke være som nu. Somrene vil tværtimod være præget af en massiv tørke, der vil give vores landmænd store problemer. Tørken vil kun blive erstattet af ekstremt regnfald og stormflod, der vil få skybruddet sidst i august og forrige uges regnfald i Nordjylland til at ligne lette sommerbyger.

FNs klimapanel har nu færdiggjort deres udsigt for verdensvejret i år 2100 i København. Og det står desværre klart nu, at resten af jorden vil blive ramt endnu hårdere af klimaforandringerne. Mange steder vil mennesker blive tvunget til at flygte fra hus og hjem på grund af stormfloder, og andre steder vil blive ubeboelige på grund af tørke og nye ørkenområder.

Vejrudsigten  behøver ikke at være så alvorlig, som DMI og FNs klimapanel advarer imod. For heldigvis kan vi ændre udsigten, hvis vi handler med det samme. Vi er præcis den generation, der stadig kan nå at ændre vejrbilledet for år 2100. Hvis vi beslutter os til at bruge mere vedvarende energi og bestræbe os på at spare på energien. Det mener jeg vi skal, og glædeligvis er resten af EU enig. Derfor vedtog vi i forrige uge fælles EU mål frem mod år 2030, som er gode, selvom vores danske mål er endnu mere fremstræbende.

Men målene skal forvandles til planer, ellers er det bare drømme. Derfor bad jeg i forrige uge mit embedsværk om at se nærmere på, hvordan vi allerede om 10 år kan få udfaset kul af den danske energiforsyning. Ligesom vi nu går i gang med at finde de bedste placeringer til de næste havvindmølleparker, fordi jeg som radikal minister mener at vi skal blive fossilfri gennem en massiv udbygning med vindkraft. Vindkraft forurener nemlig ikke luften, og så er det samtidig en billig kilde til energi.

Vi skal leve op til vores ansvar
I Danmark er vi ambitiøse, for vi har et ansvar, som vi skal påtage os. Det ved den almindelige dansker også. Over 70 procent er bekymret for klimaforandringer. På trods af flertallets bange anelser oplever jeg alligevel ofte mennesker, der er i tvivl, om vi skal gå forrest i Danmark. De spørger mig, om det i det hele taget er Danmarks ansvar. Og om det gavner i en verden, hvor nogen lande rykker sig alt for langsomt. For som de siger til mig, vi kan ikke vinde kampen alene.

Svaret på det første spørgsmål er et klart ja. De har ret i, at Danmark ikke kan vinde kampen alene, men selvom vi ikke kan det, har vi ansvar for at modarbejde klimaforandringerne. For selvom klimaproblemerne er globale og grænseoverskridende, kan de ikke bekæmpes af noget så uhåndgribeligt som verdenssamfundet. Forandringerne i klimaet skal bekæmpes af mennesker, der handler hver dag, om det er borgere der skal fra a til b, medarbejdere der arbejder mod nye smarte energiløsninger, eller politikere der skal stille de rigtige rammer op. Derfor er det os, du og jeg, Danmark og danskerne, der har ansvaret. Ligesom USA og amerikanerne, Indien og inderne, Kina og kineserne har det.
Til næste spørgsmål om vi skal handle, på trods af ikke alle lande gør det samme, er mit svar et ligeså klart ja. Selvfølgelig skal vi det. Vi vil aldrig placere vores indflydelse samme sted som de mest uambitiøse og langsommelige lande. Hvis den bedste spiller på fodboldholdet nægter at yde mere end den spiller, der er i dårligst - så taber man sin kamp. Sådan er det også i kampen om klimaet.

Danmark står ikke alene
Heldigvis tager flere og flere tager ansvar. Mange handler og bekæmper klimaforandringer hver dag. I EU har man netop besluttet sig til at reducere sit udslip af drivhusgasser med 40 procent inden år 2030. Og under FNs klimatopmøde i New York var der ikke bare politisk vilje, men også et enormt folkeligt pres. 400.000 borgere marcherede i gaderne, og viste os at ansvaret er på flere gode hænder end nogen sinde før.

Endvidere er verdens største vækstlande oprigtigt interesseret i at reducere deres CO2-udslip. Store vækstindustrier og dermed også kæmpe udledere af CO2 som Kina og Sydafrika er forhippede på at lære af os. De vil videre i kampen mod klimaforandringerne, fordi de kan se, at kampen i lande som Danmark går hånd i hånd med et stærkt velfærdssamfund. De forstår, at danske virksomheder faktisk styrker deres konkurrenceevne ved at spare på energien, og at Danmark ikke bare investerer i grøn omstilling, men også lever af den. Den grønne energieksport steg med mere end 17 procent mellem 2012 og 2013. For vi vil ikke blot løse klimaproblemet, vi vil også leve af det. Det er noget, der giver både Kina og Sydafrika mod på grøn omstilling. Og på den måde spreder Danmarks investeringer i grønenergi sig, som ringe i vandet gør det. Det viser os, at vores strategi er både rigtig og vigtig.

Vi må aldrig tro, at andre redder klimaet for os
Jeg mener derfor, der hviler et historisk ansvar på min generation af danske politikere for at løfte opgaven og løse problemet, mens vi stadig har muligheden. Det ansvar tog flertallet i Folketinget, på nær Liberal Alliance, og indgik den mest ambitiøse energiaftale i verden, der skal sikre at vi i 2050 kan vinke definitivt farvel til kul, olie og benzin. Det er uhyre vigtigt, at vi fortsætter det arbejde og den tilgang til klimaforandringerne. Vi må aldrig nøjes med at gå lidt langsommere frem og være knap så ambitiøse. Vi kan ikke fyre et ekstra læs kul i ovnene og sætte vores position som foregangsland over styr. Vi må aldrig tro, at andre redder klimaet for os. For så er vi ikke bedre end det land, der handler mindst.

Klimakampen er ikke bare et politisk ansvar. Det er også vores, dit og mit, som privatpersoner. På trods af problemet rammer verden, er det stadig vores verden. Det betyder, at forandringer skal bekæmpes af de mennesker, der lever hver dag. For hvis vi alle flytter små ting, kan vi sammen opnå resultater. Det betyder ikke at vi skal slukke for vandet eller holde op med at flyve. Det er urealistisk at tro, vi bekæmper klimaforandringerne ved at stille tiden 100 år tilbage. Til gengæld kan vi tage små klimavenlige valg i hverdagen. Vi kan cykle på arbejde, lægge låg på gryden eller spise rester frem for at smide dem ud. Og så er det vigtigt, at du som vælger stiller krav til de politikere, der rækker ud efter din stemme, om at de skal tage deres klimaansvar alvorligt. Hvis vælgerne ikke stiller krav, så er der ingen garanti for, at vi flytter os.

Klimaet er vores fælles ansvar. Det er ikke et ansvar vi kan overlade til politikerne alene.