Vi må aldrig erstatte udsyn med sortsyn | Radikale Venstre

Vi må aldrig erstatte udsyn med sortsyn

Hvor er vi på vej hen, hvis vi lukker vores uddannelser for udenlandske studerende?
Dansk Folkeparti er godt i gang med at sætte en grænsebom op foran alle universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier i Danmark.

Det er reelt konsekvensen af partiets forslag om at indføre obligatoriske dansksprogede fag på de engelsksprogede uddannelser i Danmark, som i dag skal førstebehandles i Folketingssalen. Jeg er ikke i tvivl om, at det vil betyde, at de udenlandske studerende vil vælge os fra.

Og dét er ikke i Danmarks interesse. For ikke nok med at udenlandske studerende er en rigtig god økonomisk forretning for den danske stat. De bidrager også positivt til vores kultur og identitet.

Historisk set har vi altid levet af vores udsyn til resten af verden. Vi har handlet, vi har ladet os inspirere og bragt ideer og perspektiver med tilbage fra vores rejser. Det er vores kontakt med udlandet, som har gjort os skarpere og klogere. Vores udsyn til resten af verden og vores kontakt med resten af verden er faktisk noget af det allermest danske vi har.

Det skal vi værne om og passe på, for nu at bruge et udtryk, som Thulesen Dahl har forsøgt at tage patent på. Det skal ikke lykkes ham, selv om folkepartisterne med kirurgisk præcision nu igen forsøger at bilde folk ind, at vi kan leve af at sælge grænsebomme til os selv.

Vi har mere end nogensinde før brug for, at danske unge kender Kinas unge. Og for at udenlandske studerende fra Spanien, Brasilien, Japan kommer og inspirerer og knytter bånd med vores danske studerende på erhvervsakademier, professionsskoler og universiteter.

Den unge studerende må meget gerne blive boende efter endt studium. Det gør hun ikke, hvis hun bliver tvunget til at gå til eksamen på dansk. Hun skal nok lære det danske sprog, hvis hun beslutter sig for at slå sig ned i Danmark. Men forudsætningen for, at hun overhovedet kommer til Danmark i første omgang er jo, at hun ved, at hun kan begå sig på engelsk.

I 2025 mangler vi 10.000 ingeniører i Danmark. Bliver Dansk Folkepartis begsorte forslag vedtaget, vil tallet kun vokse sig større. Meget større. Jeg er nødt til at gentage: det er ikke i Danmarks interesse. Det går ud over os alle sammen. Og det får mig ærligt talt til at tvivle på, om Kristian Thulesen Dahl egentlig kan overskue konsekvenserne af DF’s symbolpolitiske (mare)ridt mod alt det, der rimer på fremtiden?