Vi tror på Europa

I dag er det europadag. Det fejrer vi i Radikale Venstre, fordi det europæiske samarbejde giver mennesker muligheder. Vi fejrer den fri bevægelighed og forbrugersikkerheden og årtiers fred og velstand.
I Radikale Venstre tror vi på Europa. Vi vil et tæt og forpligtende samarbejde, hvor vi i fællesskab løser grænseoverskridende udfordringer og tager et solidarisk ansvar for hinanden.

Med EU har vi metoder og redskaber til at komme med løsninger på de udfordringer, vi endnu ikke kender til. Vi har evnerne til at bestige de bjerge, vi endnu ikke har kortlagt, og vi har midlerne til at forsone de krige, der endnu ikke er brudt ud.

Når vi arbejder sammen, er vi flere om at løse store og små udfordringer. I EU går vi i dialog med hinanden, vi forhandler, og vi lærer af hinandens erfaringer.

Vi kan ikke løse globale problemer selv, derfor er EU værd at råbe hurra for på en dag som i dag.

Massiv ungdomsarbejdsløshed, faldende konkurrenceevne, klimaforandringer, ressourceknaphed, terrorisme, flygtningestrømme, russisk aggression og overvågning er bare et udpluk af de udfordringer, der ikke afgrænser sig til Danmarks grænser. Det er udfordringer, der vedrører os alle sammen, og som vi bedre kan løse sammen end hver for sig.

Radikale Venstre arbejder for en europæisk energiunion, en ambitiøs vækstplan, et digitalt indre marked, et effektivt politi- og efterretningssamarbejde og en solidarisk flygtningepolitik. Det tror vi, er en del af svarene på Europas fælles udfordringer.

Vi holder fast i, at europæiske løsninger på internationale udfordringer er vejen frem. Og vi fortsætter vores arbejde med at få Danmark tættere på hjertet af Europa: først med patentafstemningen, nu med bankunionen og næste år med retsforbeholdsafstemningen.