Vigtigste EU-valg i mange år

Jeg har kun én gang oplevet, at min besindige og rolige far for alvor blev vred på mig. Det var, da jeg tilbage i 1991 holdt en kritisk EU-tale. Han talte ikke til mig i to måneder.
Min far kunne huske Anden Verdenskrig, og for ham var EU det bedste og mest betydningsfulde, der nogensinde var sket for Europa. Dengang gik det op for mig, at jeg slet ikke havde forstået betydningen af det europæiske samarbejde.

I de sidste uger har debatten om børnechecken udviklet sig til en markant og nærmest eksistentiel debat om det danske velfærdssamfund og vores medlemskab af EU. Venstre har indledt en uklædelig konkurrence med Dansk Folkeparti om at skyde skylden på EU og problematisere enhver pengestrøm ud af Danmark. Det er ikke i orden, Venstre. Jeg ville ønske Lars Løkke Rasmussen kunne møde min far.

For billedet der tegnes af både EU og strømmen af velfærdsturister er ikke rimeligt. Vi skal have proportionerne og visionerne tilbage i EU-debatten. Derfor er valget til Europaparlamentet et af de vigtigste EU-valg i mange år.

Vi er klar. Med en kreativ kampagne, klare holdninger og kompetente kandidater.
Bak dem op! Engager jer! Og lad os sammen stå fast om både at forsvare EU og den frie bevægelighed. Lad os fortælle historien om, at den frie bevægelighed og det danske velfærdssamfund ikke er modsætninger men gensidigt afhængige af hinanden. For den frie bevægelighed i Europa bidrager til vækst, velstand og velfærd i Danmark. Det betyder ikke, at vi ikke skal tage bekymringerne alvorligt. Det skal vi. Det betyder heller ikke, at vi ikke skal løse de problemer, der opstår. Det gør vi. Men vi skal forsvare EU. For der er mere end nogensinde brug for et stærkt og samlet EU.

Det minder de alvorlige omvæltninger i Ukraine os om. Konflikternes Europa er endnu ikke fortid. Og EU er fredens projekt. Det betyder ikke, at EU har handlet perfekt. EU kunne have givet Ukraine et endnu bedre tilbud tilbage i november. Vi skulle have forsøgt at holde præsident Janukovitz ved magten indtil befolkningen selv kunne udskifte ham ved det aftalte demokratiske valg. Vi skulle langt tidligere have forstået, hvor vigtigt det var at gå i dialog med Rusland og sikre, at Ukraine blev en bro mellem EU og Rusland – i stedet for at blive en kløft.

Men det ændrer ikke på, at den aggressive russiske fremfærd er helt uacceptabel. Nu må vi sætte ind med alt det EU kan, og alt det EU står for. Diplomati, samarbejde og en stilfærdig men stædig dialog for at sikre freden. Det er EU's styrke, og det er den europæiske vision. EU er en model for fredeligt internationalt samarbejde.

Det var det, min far mindede mig om for over 20 år siden.

Godt valg til Europaparlamentet!