Virkeligheden gør mig klogere

Vi kommer længere med at sikre, at vores børn går i institutioner og skole sammen på tværs af etniske og sociale skel - end med frikadelle-cirkulærer.
For tre uger siden rykkede jeg mit skrivebord ud i virkeligheden i Danmarks udsatte boligområder.

Mine dage i Vollsmose og Gellerup har gjort mig klogere. På de mennesker, der bor her og deres kampe. På deres store behov for at blive talt med og ikke bare talt om. Men især på at dansk politik er nødt til at genopfinde sig selv. Ellers får vi ikke skabt bedre integration. Eller løst hverdagens andre problemer. Mit svar er: Slut med symbolpolitik. Virkelighedens problemer kræver nye løsninger.

Jeg har lyttet til forældrenes bekymringer om rå kriminalitet i deres nabolag og rekruttering af unge til bander. Til fortællinger om stadig mere opdelt opvækst. Til unge der føler, at vi svigtede deres forældre, fordi de fik lov at sidde passive hen uden forventning om, at de skulle yde noget til gengæld for deres kontanthjælp.

I dag indrykker jeg endnu et personligt brev i aviserne for at fortælle om, hvad jeg har lært indtil nu. Om hvordan vi kommer længere med at sikre, at vores børn går i institutioner og skole sammen på tværs af etniske og sociale skel - end med frikadelle-cirkulærer. Om hvordan vi kommer længere med at stille krav og forventninger, så ingen går på passiv forsørgelse - end ved at føre politik mod bestemte grupper. Og om hvordan vi må lave politik på en ny måde: Hvor vi ikke skændes om symbolerne, men samles om solide planer, der ikke er lavet til valgkamp, men for at løse virkelighedens problemer. Planer, der skaber stabilitet fremfor kaos.

I de kommende uger planter jeg mit skrivebord nye steder i virkeligheden. Imens vil debatterne om burkaforbud, gris-på-gaflen i daginstitutionerne og DF-annoncer, der udråber hele befolkningsgrupper som byrder, nok stadig fylde på Christiansborg. Som det har gjort det i to årtier.

Men virkeligheden kalder. Og jeg er ikke færdig med at lytte og lære. Faktisk er jeg kun lige startet. Fordi forandring starter med os selv.